1)ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗ
α. Ρωμανός ο Μελωδός 1. Επωνυμία της Παναγίας, τύπος εικονογράφησής της
β. Δεκαπενταύγουστος 2. Βιβλίο της Καινής Διαθήκης
γ. Θεοτοκία 3. Εορτασμός της Κοίμησης της Θεοτόκου
δ. Ευαγγελισμός 4. Ύμνοι αφιερωμένοι στη Θεοτόκο
ε. Γλυκοφιλούσα 5. Θεομητορική γιορτή, αναγγελία της σάρκωσης του Χριστού
6. Ποιητής, θεωρείται συγγραφέας του Ακάθιστου Ύμνου
7. Ακολουθία της Εκκλησίας
2)Στον παρακάτω κατάλογο πέντε φράσεις παραπέµπουν σε πράγµατα τα οποία είναι αφιερωµένα στη Θεοτόκο ή εκφράζουν τρόπους µε τους οποίους η Εκκλησία την τιµά και πέντε φράσεις εκφράζουν άσχετα προς αυτήν πράγµαταή γεγονότα. Να ξεχωρίσετε τις πρώτες από τις δεύτερες,
σηµειώνοντας εκείνες οι οποίες αφορούν άµεσα στο πρόσωπό της:
1. Βιβλίο της Αποκάλυψης 2. Ακάθιστος Ύµνος 3. Μικρός Παρακλητικός Κανόνας της Θεοτόκου
4. Ύµνοι που λέγονται Εωθινά 5. Θεοµητορικές
γιορτές 6. Μεγάλος Παρακλητικός Κανόνας της Θεοτόκου 7. Χερουβικός Ύµνος 8. Μεγάλος Κανόνας 9. Ύµνοι που λέγονται Θεοτοκία 10. ∆εσποτικές γιορτές
ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Οι Έλληνες ορθόδοξοι χριστιανοί σέβονται και τιµούν ιδιαίτερα το πρόσωπο της Παναγίας και γι' αυτό. α. της αποδίδουν περισσότερες από 700 επωνυμίες β. γιορτές της έχουν συνδεθεί
με γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, όπως η γιορτή της Αγίας Σκέπης γ. στη λαϊκή παράδοση
θεωρείται προστάτρια των εγκύων γυναικών δ. όλα τα παραπάνω
Ερωτήσεις Συμπλήρωσης Κενών
«Η συµβολή της Θεοτόκου ήταν καθοριστική για να ........................ί το σχέδιο του Θεού. Ο Θεός
για να ....................... ζήτησε την ανθρώπινη συνεργασία. Η Θεοτόκος, εκπροσωπώντας το ανθρώπινο
γένος, ........................ να γίνει η ................. µεταξύ ουρανού και γης, γι' αυτό ........................ι ως µεσίτρια
µεταξύ Θεού και ανθρώπων». (αναγνωρίζεται / σαρκωθεί / γέφυρα / δέχθηκε / πραγµατοποιηθεί)
«Ο Θεός για τη σάρκωσή του ζήτησε την ανθρώπινη............................. Η Θεοτόκος σ' αυτό το γεγονός,
εκπροσωπεί το ......................... γένος. Γι' αυτό και µετά από την Κοίµησή της παραµένει .......................
µεταξύ Θεού και ανθρώπων. Ο όρος «Παναγία» εκφράζει την πλήρη ...................... της Θεοτόκου, γιατί
είναι η .................... του Θεού». (µεσίτρια / αγιότητα / συνεργασία / ανθρώπινο / µητέρα)
«Στον Ευαγγελισµό της ..................... αρχίζει η πραγµατοποίηση του ................ για τη σωτηρία του
............................., που είχε αναγγείλει ο ................ µετά την .................... των πρωτοπλάστων». (σχεδίου / Θεός / Θεοτόκου / πτώση / ανθρώπου)
α. Ρωμανός ο Μελωδός 1. Επωνυμία της Παναγίας, τύπος εικονογράφησής της
β. Δεκαπενταύγουστος 2. Βιβλίο της Καινής Διαθήκης
γ. Θεοτοκία 3. Εορτασμός της Κοίμησης της Θεοτόκου
δ. Ευαγγελισμός 4. Ύμνοι αφιερωμένοι στη Θεοτόκο
ε. Γλυκοφιλούσα 5. Θεομητορική γιορτή, αναγγελία της σάρκωσης του Χριστού
6. Ποιητής, θεωρείται συγγραφέας του Ακάθιστου Ύμνου
7. Ακολουθία της Εκκλησίας
2)Στον παρακάτω κατάλογο πέντε φράσεις παραπέµπουν σε πράγµατα τα οποία είναι αφιερωµένα στη Θεοτόκο ή εκφράζουν τρόπους µε τους οποίους η Εκκλησία την τιµά και πέντε φράσεις εκφράζουν άσχετα προς αυτήν πράγµαταή γεγονότα. Να ξεχωρίσετε τις πρώτες από τις δεύτερες,
σηµειώνοντας εκείνες οι οποίες αφορούν άµεσα στο πρόσωπό της:
1. Βιβλίο της Αποκάλυψης 2. Ακάθιστος Ύµνος 3. Μικρός Παρακλητικός Κανόνας της Θεοτόκου
4. Ύµνοι που λέγονται Εωθινά 5. Θεοµητορικές
γιορτές 6. Μεγάλος Παρακλητικός Κανόνας της Θεοτόκου 7. Χερουβικός Ύµνος 8. Μεγάλος Κανόνας 9. Ύµνοι που λέγονται Θεοτοκία 10. ∆εσποτικές γιορτές
ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Οι Έλληνες ορθόδοξοι χριστιανοί σέβονται και τιµούν ιδιαίτερα το πρόσωπο της Παναγίας και γι' αυτό. α. της αποδίδουν περισσότερες από 700 επωνυμίες β. γιορτές της έχουν συνδεθεί
με γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, όπως η γιορτή της Αγίας Σκέπης γ. στη λαϊκή παράδοση
θεωρείται προστάτρια των εγκύων γυναικών δ. όλα τα παραπάνω
Ερωτήσεις Συμπλήρωσης Κενών
«Η συµβολή της Θεοτόκου ήταν καθοριστική για να ........................ί το σχέδιο του Θεού. Ο Θεός
για να ....................... ζήτησε την ανθρώπινη συνεργασία. Η Θεοτόκος, εκπροσωπώντας το ανθρώπινο
γένος, ........................ να γίνει η ................. µεταξύ ουρανού και γης, γι' αυτό ........................ι ως µεσίτρια
µεταξύ Θεού και ανθρώπων». (αναγνωρίζεται / σαρκωθεί / γέφυρα / δέχθηκε / πραγµατοποιηθεί)
«Ο Θεός για τη σάρκωσή του ζήτησε την ανθρώπινη............................. Η Θεοτόκος σ' αυτό το γεγονός,
εκπροσωπεί το ......................... γένος. Γι' αυτό και µετά από την Κοίµησή της παραµένει .......................
µεταξύ Θεού και ανθρώπων. Ο όρος «Παναγία» εκφράζει την πλήρη ...................... της Θεοτόκου, γιατί
είναι η .................... του Θεού». (µεσίτρια / αγιότητα / συνεργασία / ανθρώπινο / µητέρα)
«Στον Ευαγγελισµό της ..................... αρχίζει η πραγµατοποίηση του ................ για τη σωτηρία του
............................., που είχε αναγγείλει ο ................ µετά την .................... των πρωτοπλάστων». (σχεδίου / Θεός / Θεοτόκου / πτώση / ανθρώπου)
ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Για την Εκκλησία ήταν καθοριστική η συµβολή της Θεοτόκου.. α. για τη σωτηρία του
κόσµου β. για τη συγγραφή της Καινής ∆ιαθήκης γ. για την επιλογή των µαθητών του Χριστού
Η Κοίµηση της Θεοτόκου γιορτάζεται. α. στις 26 ∆εκεµβρίου β. στις 15 Αυγούστου γ. στις 14 Σεπτεµβρίου
Η ονοµασία «Θεοτόκος» σηµαίνει . α. αυτή που γέννησε τον Θεό β. αυτή που γεννήθηκε
από τον Θεό γ. αυτή που γεννάει θεούς
Η Ορθόδοξη Εκκλησία τιµά τη Θεοτόκο. α. µε ειδικούς ύµνους,
ναούς και εικόνες β. µε ειδική θεία λειτουργία γ. κάθε Σάββατο
Η Παναγία αποκαλείται και. α. αοίδιµος β. αειπάρθενος γ. αείµνηστος
Η πίστη της Εκκλησίας σχετικά µε τις εικόνες διατυπώθηκε.
α. στην Αγία Γραφή β. στην Ζ' Οικουµενική Σύνοδο γ. στα αποστολικά κείµενα
Η προσωνυµία Παναγία σηµαίνει... α. Οδηγήτρια β. Πλήρης αγιότητας γ. Μητέρα
Κάθε Παρασκευή της Μ Σαρακοστής ψάλλεται.
α. ο µεγάλος παρακλητικός κανόνας β. ο Ακάθιστος Ύµνος γ. ο Επιτάφιος Θρήνος
Κατά το δεκαπενταύγουστο προς τιµήν της Θεοτόκου ψάλλεται...
α. το Τριώδιο β. ο Παρακλητικός Κανόνας γ. η ακολουθία των Παθών
Ο Ακάθιστος Ύµνος είναι αφιερωµένος... α. στην Παναγία β. στη νίκη της Εκκλησίαςγ. στην
Κωνσταντινούπολη
Ο Ακάθιστος ύµνος ψάλλεται. α. κάθε Παρασκευή τη Μεγάλη Σαρακοστή την παραµονή των
Εισοδίων της Θεοτόκου γ. την Κυριακή του Πάσχα
Οι Χριστιανοί τιµούν την Παναγία ως... α. Θεοτόκο β. Χριστοτόκο γ. Αγιοτόκο
ΣΩΣΤΟ ΛΑΘΟΣ
Ακολουθίες προς τιµήν της Θεοτόκου είναι ο Μεγάλος Κανόνας και η Προηγιασµένη θεία Λειτουργία.
16 Η Εκκλησία αναγνωρίζει µόνο µία επωνυµία για την Παναγία.
16 Η Θεοτόκος κατέχει κεντρική θέση στο σχέδιο της θείας οικονοµίας.
16 Η µόνη που έλαβε κατ' εξαίρεση την ειδική ιεροσύνη ήταν η Παναγία.
16 Η Ορθόδοξη Εκκλησία τιµά την Κοίµηση, δηλαδή τον θάνατο της Θεοτόκου
16 Η ορθόδοξη παράδοση ονοµάζει «Κοίµηση», τον θάνατο της Παναγίας.
16 Η ορθόδοξη παράδοση ονοµάζει τη Παναγία Χριστοτόκο.
16 Η Παναγία απουσιάζει από τη λατρεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας
16 Η σηµαντικότερη από τις ακολουθίες αφιερωµένη στη Θεοτόκο είναι ο Ακάθιστος Ύµνος.
16 Ο Ελληνικός λαός σύνδεσε το πρόσωπο της Θεοτόκου µε σηµαντικές στιγµές της ιστορίας του.
16 Ο όρος «Παναγία» εκφράζει την πλήρη αγιότητα της µητέρας του Θεού.
16 Οι πιστοί θεωρούν τη Παναγία ως «µεσίτρια» µεταξύ Θεού και ανθρώπων.
16 Οι χαιρετισµοί που απευθύνονται προς τη Θεοτόκο στον Ακάθιστο Ύµνο, υπενθυµίζουν τη συµβολή της στησωτηρία του κόσµου.
16 Τα εγκώµια του Μεγάλου Σαββάτου είναι αφιερωµένα στη Θεοτόκο και στην κοίµησή της.
16 Τα τροπάρια που αναφέρονται στην Παναγία ονοµάζονται απολυτίκια και αναλύουν τη δράση της µετά την Ανάσταση του Χριστού.
16 Ο Ακάθιστος Ύµνος ανήκει στα ιστορικά βιβλία της Καινής ∆ιαθήκης
ΟΜΑΔΑ Β
1)
«Είναι φανερό, ότι χωρίς τη συµβολή της Θεοτόκου, το σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου θα ήταν αδύνατο να πραγµατοποιηθεί. Ο Θεός για να σαρκωθεί ζήτησε την ανθρώπινη συνεργασία. Και η Θεοτόκος, εκπροσωπώντας το ανθρώπινο γένος, είπε το µεγάλο "ναι"». Με βάση το παραπάνω κείµενο να εξηγήσετε πώς οι χριστιανοί αντιλαµβάνονται διαχρονικά την Θεοτόκο ως «γέφυρα» και µεσίτρια µεταξύ Θεού και ανθρώπων
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Στο απολυτίκιο του Ευαγγελισμού, τονίζεται ότι το γεγονός αυτό αποτελεί τη «φανέρωση του μυστηρίου που υπήρχε πριν από αιώνες». Αρχίζει, επομένως, η πραγματοποίηση του σχεδίου που είχε αναγγείλει ο Θεός αμέσως μετά την πτώση των πρωτοπλάστων: ότι ο Υιός του Θεού θα γίνει άνθρωπος ώστε με το Πάθος και την Ανάστασή του να σώσει τον άνθρωπο και να τον οδηγήσει πάλι στον Παράδεισο. Είναι φανερό ότι χωρίς τη συμβολή της Θεοτόκου, (η δεύτερη φάση της Θείας
Οικονομίας), το σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου, θα ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθεί. Ο Θεός για να σαρκωθεί ζήτησε την ανθρώπινη συνεργασία. Και η Θεοτόκος, εκπροσωπώντας το ανθρώπινο γένος, είπε το μεγάλο «ναι». Γι' αυτό και οι πιστοί θεωρούν ότι η Παναγία, ακόμη και κατά το γεγονός της Κοίμησής της, παραμένει πάντοτε η «γέφυρα» και η μεσίτρια μεταξύ Θεού και ανθρώπων. Η σημαντικότερη από τις ακολουθίες που γράφτηκαν για να τιμήσουν την Παναγία είναι ο Ακάθιστος Ύμνος. Πρόκειται για ένα υμνολογικό κείμενο που χρησιμοποιείται στη λατρεία περισσότερο, ίσως, από κάθε άλλο. Ο ποιητής του Ακάθιστου Ύμνου (πιθανόν ο Ρωμανός ο Μελωδός κατά τον 6ο αιώνα) επεξεργάζεται το θέμα της σάρκωσης του Κυρίου τονίζοντας την απαρχή της σωτηρίας, δηλαδή τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Οι χαιρετισμοί του αγγέλου προς τη Μητέρα του Θεού υπενθυμίζουν στους πιστούς όλο το μεγαλείο της Θεοτόκου, καθώς και την καθοριστική συμβολή της στη σωτηρία του κόσμου. Κατά τις δεκατέσσερις πρώτες μέρες του Αυγούστου (αυτές δηλαδή που προηγούνται της γιορτής της Κοίμησης της Θεοτόκου), ψάλλεται η ακολουθία του Μικρού και του Μεγάλου Παρακλητικού Κανόνα για τη Θεοτόκο. Τα τροπάρια των δυο κανόνων υμνούν τη Θεοτόκο, τονίζουν τη θέση της ως μεσίτριας μεταξύ Θεού και ανθρώπων και εκφράζουν την ευλάβεια των χριστιανών για το γεγονός της Κοίμησης. Αλλά και σε όλες τις άλλες ακολουθίες της Εκκλησίας υπάρχουν μεμονωμένοι ύμνοι, τα Θεοτοκία και πλήθος φράσεων μέσα σε ευχές, όπου εκφράζεται η πίστη ότι η Θεοτόκος είναι όχι μόνο η Μητέρα του Θεού αλλά και όλων των ανθρώπων. Οι εκκλησιαστικοί ποιητές υμνούν τη Θεομήτορα, αποκαλώντας την Αειπάρθενο, Αμόλυντη, Άχραντη, Παναμώμητη και Υπερευλογημένη. Υπάρχουν, επίσης και ευχές που απευθύνονται αποκλειστικά στην Παναγία,
παρακαλώντας την να μεσιτεύσει για θεραπεία από κάποια αρρώστια ή για παρηγοριά ή για κάποια δοκιμασία ή για ενίσχυση της πίστης των χριστιανών και ειρήνη στην Εκκλησία. Το περιεχόμενο όλων αυτών των ύμνων και των ευχών συνοψίζεται στη φράση-προσευχή προς τη Θεοτόκο: «Όλη την ελπίδα μου την αναθέτω σε σένα, Μητέρα του Θεού, διαφύλαξέ με κάτω από τη σκέπη σου». Ο ελληνικό λαός σέβεται και τιμά, αισθάνεται την παρουσία και τη βοήθεια της Θεοτόκου στη ζωή του σε τέτοιο βαθμό, ώστε να της αποδίδει περίπου εφτακόσιες επωνυμίες. Προσκυνούμε τη χάρη της με δάκρυα, με συντριβή και με πόνο, εναποθέτοντας στη μεσιτεία της την ελπίδα μας. Σε όλες τις σκληρές δοκιμασίες που υπέστη το Έθνος μας, η Παναγία αποτελούσε το καταφύγιο και την ελπίδα των πιστών.
ΟΜΑΔΑ Β
1)
«Είναι φανερό, ότι χωρίς τη συµβολή της Θεοτόκου, το σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου θα ήταν αδύνατο να πραγµατοποιηθεί. Ο Θεός για να σαρκωθεί ζήτησε την ανθρώπινη συνεργασία. Και η Θεοτόκος, εκπροσωπώντας το ανθρώπινο γένος, είπε το µεγάλο "ναι"». Με βάση το παραπάνω κείµενο να εξηγήσετε πώς οι χριστιανοί αντιλαµβάνονται διαχρονικά την Θεοτόκο ως «γέφυρα» και µεσίτρια µεταξύ Θεού και ανθρώπων
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Στο απολυτίκιο του Ευαγγελισμού, τονίζεται ότι το γεγονός αυτό αποτελεί τη «φανέρωση του μυστηρίου που υπήρχε πριν από αιώνες». Αρχίζει, επομένως, η πραγματοποίηση του σχεδίου που είχε αναγγείλει ο Θεός αμέσως μετά την πτώση των πρωτοπλάστων: ότι ο Υιός του Θεού θα γίνει άνθρωπος ώστε με το Πάθος και την Ανάστασή του να σώσει τον άνθρωπο και να τον οδηγήσει πάλι στον Παράδεισο. Είναι φανερό ότι χωρίς τη συμβολή της Θεοτόκου, (η δεύτερη φάση της Θείας
Οικονομίας), το σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου, θα ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθεί. Ο Θεός για να σαρκωθεί ζήτησε την ανθρώπινη συνεργασία. Και η Θεοτόκος, εκπροσωπώντας το ανθρώπινο γένος, είπε το μεγάλο «ναι». Γι' αυτό και οι πιστοί θεωρούν ότι η Παναγία, ακόμη και κατά το γεγονός της Κοίμησής της, παραμένει πάντοτε η «γέφυρα» και η μεσίτρια μεταξύ Θεού και ανθρώπων. Η σημαντικότερη από τις ακολουθίες που γράφτηκαν για να τιμήσουν την Παναγία είναι ο Ακάθιστος Ύμνος. Πρόκειται για ένα υμνολογικό κείμενο που χρησιμοποιείται στη λατρεία περισσότερο, ίσως, από κάθε άλλο. Ο ποιητής του Ακάθιστου Ύμνου (πιθανόν ο Ρωμανός ο Μελωδός κατά τον 6ο αιώνα) επεξεργάζεται το θέμα της σάρκωσης του Κυρίου τονίζοντας την απαρχή της σωτηρίας, δηλαδή τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Οι χαιρετισμοί του αγγέλου προς τη Μητέρα του Θεού υπενθυμίζουν στους πιστούς όλο το μεγαλείο της Θεοτόκου, καθώς και την καθοριστική συμβολή της στη σωτηρία του κόσμου. Κατά τις δεκατέσσερις πρώτες μέρες του Αυγούστου (αυτές δηλαδή που προηγούνται της γιορτής της Κοίμησης της Θεοτόκου), ψάλλεται η ακολουθία του Μικρού και του Μεγάλου Παρακλητικού Κανόνα για τη Θεοτόκο. Τα τροπάρια των δυο κανόνων υμνούν τη Θεοτόκο, τονίζουν τη θέση της ως μεσίτριας μεταξύ Θεού και ανθρώπων και εκφράζουν την ευλάβεια των χριστιανών για το γεγονός της Κοίμησης. Αλλά και σε όλες τις άλλες ακολουθίες της Εκκλησίας υπάρχουν μεμονωμένοι ύμνοι, τα Θεοτοκία και πλήθος φράσεων μέσα σε ευχές, όπου εκφράζεται η πίστη ότι η Θεοτόκος είναι όχι μόνο η Μητέρα του Θεού αλλά και όλων των ανθρώπων. Οι εκκλησιαστικοί ποιητές υμνούν τη Θεομήτορα, αποκαλώντας την Αειπάρθενο, Αμόλυντη, Άχραντη, Παναμώμητη και Υπερευλογημένη. Υπάρχουν, επίσης και ευχές που απευθύνονται αποκλειστικά στην Παναγία,
παρακαλώντας την να μεσιτεύσει για θεραπεία από κάποια αρρώστια ή για παρηγοριά ή για κάποια δοκιμασία ή για ενίσχυση της πίστης των χριστιανών και ειρήνη στην Εκκλησία. Το περιεχόμενο όλων αυτών των ύμνων και των ευχών συνοψίζεται στη φράση-προσευχή προς τη Θεοτόκο: «Όλη την ελπίδα μου την αναθέτω σε σένα, Μητέρα του Θεού, διαφύλαξέ με κάτω από τη σκέπη σου». Ο ελληνικό λαός σέβεται και τιμά, αισθάνεται την παρουσία και τη βοήθεια της Θεοτόκου στη ζωή του σε τέτοιο βαθμό, ώστε να της αποδίδει περίπου εφτακόσιες επωνυμίες. Προσκυνούμε τη χάρη της με δάκρυα, με συντριβή και με πόνο, εναποθέτοντας στη μεσιτεία της την ελπίδα μας. Σε όλες τις σκληρές δοκιμασίες που υπέστη το Έθνος μας, η Παναγία αποτελούσε το καταφύγιο και την ελπίδα των πιστών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου