α) «Και είπεν ο Θεός· ποιήσωµεν άνθρωπον...». Για την Εκκλησία, η χρήση
πληθυντικού αριθµού έχει θεολογικό νόηµα. Ποιο είναι αυτό;
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Στη χρήση του πληθυντικού αριθμού η θεολογία της Εκκλησίας διέγνωσε έναν πρώτο υπαινιγμό για την τριαδικότητα του Θεού, που θα φανερωθεί αργότερα από τον Ιησού Χριστό.
α) Μετά τη δηµιουργία των ζώων, ο Θεός κάλεσε τον Αδάµ να ονοµατοδοτήσει
τα ζώα. Τι φανερώνει αυτή η πράξη;
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
δημιουργεί τα ζώα (στ. 19-20) και τα οδηγεί σ' αυτόν, για να τους δώσει όνομα. Η ονοματοδοσία των ζώων δείχνει την ανωτερότητα του ανθρώπου και την ευθύνη που έχει να προστατεύει τα ζώα. Πράγματι, ήταν έθιμο την εποχή εκείνη όποιος έδινε όνομα σε κάποιον να δείχνει την εξουσία του και ταυτόχρονα την προστασία του απέναντι του. Ο άνθρωπος είναι ο κυρίαρχος του κόσμου, όχι για να τον καταδυναστεύει, αλλά για να τον προστατεύει και να τον χρησιμοποιεί στοργικά και υπεύθυνα.
α) Ο Αδάµ ονοµάζει την Εύα «σάρκα από τη σάρκα του». Τι σηµαίνει αυτό για τις
σχέσεις των δύο φύλων;
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ο Αδάμ χαρακτηρίζει τη γυναίκα σάρκα από τη σάρκα του, εξαιτίας της οποίας ο άνθρωπος θα εγκαταλείψει τον πατέρα και τη μητέρα του. Είναι σαφές ότι εδώ δηλώνεται η έλξη των δύο φύλων που ξεπερνάει σε ένταση τις συγγενικές σχέσεις και θεσμοθετείται και καθαγιάζεται το μυστήριο του γάμου ως αποτέλεσμα της αγαπητικής σχέσης των δύο φύλων.
α) Σε ποιες σκέψεις σας οδηγεί η αναφορά της Παλαιάς ∆ιαθήκης ότι ο άνθρωπος «πλάστηκε από χώµα»;
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
το «χώμα» σημαίνει συμβολικά ότι ο άνθρωπος είναι υλικός, η υπόστασή του η υλική έχει προέλευση τη γη, ενώ η λέξη «ψυχή» χαρακτηρίζει γενικά τη ζωή.
α) Στη διήγηση της Γένεσης ο Αδάµ χαρακτηρίζει τη γυναίκα σάρκα από τη σάρκα του. Να το ερµηνεύσετε.
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ο Αδάμ χαρακτηρίζει τη γυναίκα σάρκα από τη σάρκα του, εξαιτίας της οποίας ο άνθρωπος θα εγκαταλείψει τον πατέρα και τη μητέρα του. Είναι σαφές ότι εδώ δηλώνεται η έλξη των δύο φύλων που ξεπερνάει σε ένταση τις συγγενικές σχέσεις και θεσμοθετείται και καθαγιάζεται το μυστήριο του γάμου ως αποτέλεσμα της αγαπητικής σχέσης των δύο φύλων.
α) Στη διήγηση της Γένεσης, ο κήπος της Εδέµ διασχίζεται από τέσσερις ποταµούς (Νείλος, Γάγγης, Τίγρης, Ευφράτης). Πρόκειται για γεωγραφικό προσδιορισµό; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. Α
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ο Θεός τοποθετεί τον άνθρωπο σε έναν κήπο (τον παράδεισο), που τον διασχίζουν τέσσερις ποταμοί: ο Τίγρης, ο Ευφράτης, ο Γηών (Νείλος) και ο Φισών (ο Γάγγης ο Ινδικός κατά τον I. Δαμασκηνό). Οι ποταμοί αυτοί από γεωγραφική άποψη δεν έχουν καμιά σχέση μεταξύ τους. Πρόκειται επομένως για κήπο που δεν εντοπίζεται σε κάποιο περιορισμένο τόπο, αλλά είναι όλη η γη που γίνεται κήπος με την αγάπη του Θεού.
α) Σύµφωνα µε τη Γένεση, µετά την παρακοή, ο άνθρωπος αισθάνθηκε τη
γυµνότητά του ως πρόβληµα. Γιατί συνέβη αυτό;
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ο
άνδρας και η γυναίκα ήταν γυμνοί και δε ντρέπονταν.
Αυτό εκφράζει την αθωότητα,
την ασφάλεια και την έλλειψη
ενοχής του ανθρώπου, λόγω της ουσιαστικής σχέσης του με το
Θεό και το συνάνθρωπο του.
|
α) Το κείµενο της Παλαιάς ∆ιαθήκης για τη δηµιουργία του ανθρώπου περιέχει
πολλές συµβολικές, αλληγορικές και διδακτικές αναφορές. Να παρουσιάσετε µε
συντοµία το νόηµα µίας από αυτές.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ο Θεός τοποθετεί τον άνθρωπο σε έναν κήπο (τον παράδεισο), που τον διασχίζουν τέσσερις ποταμοί: ο Τίγρης, ο Ευφράτης, ο Γηών (Νείλος) και ο Φισών (ο Γάγγης ο Ινδικός κατά τον I. Δαμασκηνό). Οι ποταμοί αυτοί από γεωγραφική άποψη δεν έχουν καμιά σχέση μεταξύ τους. Πρόκειται επομένως για κήπο που δεν εντοπίζεται σε κάποιο περιορισμένο τόπο, αλλά είναι όλη η γη που γίνεται κήπος με την αγάπη του Θεού.
β) «Ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο µε χώµα από την γη και φύσηξε στο πρόσωπό
του πνεύµα ζωής». Ποιό είναι το νόηµα αυτής της φράσης της Γένεσης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
το «χώμα» σημαίνει συμβολικά ότι ο άνθρωπος είναι υλικός, η υπόστασή του η υλική έχει προέλευση τη γη, ενώ η λέξη «ψυχή» χαρακτηρίζει γενικά τη ζωή. Η ιδιαιτερότητα λοιπόν του ανθρώπου σε σχέση με τα άλλα ζωντανά όντα βρίσκεται στο
δηλ. την ιδιαίτερη σχέση με το Θεό, που συγκροτεί την ανθρώπινη ύπαρξη. Η μετάδοση ενός πνευματικού στοιχείου δεν μπορούσε να γίνει κατανοητή διαφορετικά από τους ανθρώπους της εποχής που γράφτηκε η Γένεση, ενώ το
είναι και σαφές. Δηλώνει τη μετάδοση του πνευματικού στοιχείου της πνοής, και την πνευματική συγγένεια του ανθρώπου με το Θεό.


β) Γιατί το κείµενο της Γενέσεως στη δηµιουργία του ανθρώπου, χρησιµοποιεί τα
ρήµατα «έπλασεν» και «ενεφύσησεν», ενώ στη δηµιουργία των ζώων τα ρήµατα
«είπεν» και «εγένετο»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Ο Θεός σε μια πασίγνωστη αλληγορία πλάθει τον άνθρωπο (στ. 7) από χώμα, φυσάει στο πρόσωπο του και έτσι ο άνθρωπος γίνεται ζωντανό όν. Στο πρωτότυπο κείμενο αναφέρονται οι λέξεις 

Η λέξη «ψυχή» αντιστοιχεί γενικά στην έννοια «ζωή.». Ο συμβολισμός είναι ολοφάνερος από την παραδοχή ότι ο Θεός είναι ασώματος. Συνεπώς το «χώμα» σημαίνει συμβολικά ότι ο άνθρωπος είναι υλικός, η υπόστασή του η υλική έχει προέλευση τη γη, ενώ η λέξη «ψυχή» χαρακτηρίζει γενικά τη ζωή. Η ιδιαιτερότητα λοιπόν του ανθρώπου σε σχέση με τα άλλα ζωντανά όντα βρίσκεται στο 



β) Να ερµηνεύσετε σύντοµα τους όρους «κατ' εικόνα» και «καθ' οµοίωσιν» που
συναντάµε στη δηµιουργία του ανθρώπου στο κείµενο της Γένεσης. Α
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Κατά την ερμηνεία που έδωσε η Εκκλησία το «κατ' εικόνα» αναφέρεται στα πνευματικά εκείνα στοιχεία που καθορίζουν και την έννοια του προσώπου: είναι το λογικό και η ελεύθερη βούληση (το αυτεξούσιο). Το «καθ' ομοίωσιν» αναφέρεται στο βασικό στόχο που είναι η ομοίωση και ένωση με το Θεό, η θέωση.
β) Όταν ο Αδάµ αντίκρισε την Εύα είπε: «αυτή είναι οστό από τα οστά µου και
σάρκα από την σάρκα µου». Ποιό είναι το νόηµα των λόγων του;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η γυναίκα δημιουργείται από το ίδιο υλικό με τον άνδρα, από την πλευρά του. Αυτό για την ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής εκείνης, αλλά και μέχρι σήμερα, έχει μεγάλη σημασία: η γυναίκα εμφανίζεται ισότιμη με τον άνδρα. Η δημιουργία της δείχνει ότι χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ύπαρξης είναι το ότι τα δύο φύλα αλληλοσυμπληρώνονται, διαφορετικά ο άνθρωπος είναι ελλιπής. Ο Τριαδικός Θεός ως αγάπη και κοινωνία προσώπων δημιουργεί και μια κοινωνία ανθρώπινων προσώπων. Τέλος, από αυτήν την κοινωνία θα προέλθουν όλοι οι άνθρωποι. Συνεπώς η διήγηση διδάσκει και την ουσιαστική ενότητα όλων των ανθρώπινων φυλών, που πρέπει με τη σειρά τους να χαρακτηρίζονται από ισοτιμία και συνεργασία
β) Πώς καταλαβαίνετε τη θέση της Εκκλησίας ότι τα γεγονότα της Γένεσης της Παλαιάς ∆ιαθήκης σχετικά µε τη δηµιουργία του ανθρώπου δεν είναι «ούτε ιστορικά ούτε µύθοι»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
διηγείται με αλληγορικό τρόπο βαθιές αλήθειες για τη δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου και τη σχέση τους με το Θεό. Σκοπό έχει να εξηγήσει για ποιο λόγο ο Θεός επενέβη στην ανθρώπινη ιστορία και στη ζωή του λαού Του. Δεν είναι επιστημονική πραγματεία, απλά ο συγγραφέας χρησιμοποίησε ως μέσον γνώσεις της εποχής εκείνης, για να διατυπώσει τις αλήθειες αυτές.όταν συγκρίνουμε τα πορίσματα της επιστήμης με τη Γένεση δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι: τα γεγονότα της Γένεσης δεν είναι ούτε ιστορικά, αλλά ούτε και μύθοι•
β) Σύµφωνα µε τη διήγηση της δηµιουργίας του ανθρώπου στην Παλαιά ∆ιαθήκη
ο παράδεισος τοποθετείται στη περιοχή της Μεσοποταµίας. Με βάση την
ερµηνεία του κειµένου, η έννοια του «Παραδείσου» έχει γεωγραφική σηµασία;
Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ο Θεός τοποθετεί τον άνθρωπο σε έναν κήπο (τον παράδεισο), που τον διασχίζουν τέσσερις ποταμοί: ο Τίγρης, ο Ευφράτης, ο Γηών (Νείλος) και ο Φισών (ο Γάγγης ο Ινδικός κατά τον I. Δαμασκηνό). Οι ποταμοί αυτοί από γεωγραφική άποψη δεν έχουν καμιά σχέση μεταξύ τους. Πρόκειται επομένως για κήπο που δεν εντοπίζεται σε κάποιο περιορισμένο τόπο, αλλά είναι όλη η γη που γίνεται κήπος με την αγάπη του Θεού.
β) Σύµφωνα µε το κείµενο της Γένεσης, ο άνθρωπος δηµιουργείται σύµφωνα µε
την «εικόνα» (κατ' εικόνα) του Θεού και µε σκοπό «να του µοιάσει» (καθ'
οµοίωσιν). Ποια ερµηνεία έδωσε η Εκκλησία σ' αυτό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Κατά την ερμηνεία που έδωσε η Εκκλησία το «κατ' εικόνα» αναφέρεται στα πνευματικά εκείνα στοιχεία που καθορίζουν και την έννοια του προσώπου: είναι το λογικό και η ελεύθερη βούληση (το αυτεξούσιο). Το «καθ' ομοίωσιν» αναφέρεται στο βασικό στόχο που είναι η ομοίωση και ένωση με το Θεό, η θέωση.
β) Τι εκφράζει η δηµιουργία της γυναίκας από την πλευρά του άνδρα στο κείµενο
της Γένεσης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η γυναίκα δημιουργείται από το ίδιο υλικό με τον άνδρα, από την πλευρά του. Αυτό για την ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής εκείνης, αλλά και μέχρι σήμερα, έχει μεγάλη σημασία: η γυναίκα εμφανίζεται ισότιμη με τον άνδρα. Η δημιουργία της δείχνει ότι χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ύπαρξης είναι το ότι τα δύο φύλα αλληλοσυμπληρώνονται, διαφορετικά ο άνθρωπος είναι ελλιπής. Ο Τριαδικός Θεός ως αγάπη και κοινωνία προσώπων δημιουργεί και μια κοινωνία ανθρώπινων προσώπων.
B)Η αναφορά της Παλαιάς ∆ιαθήκης ότι ο άνθρωπος πλάστηκε «σύµφωνα µε την
εικόνα και την οµοίωση του Θεού» φανερώνει αφενός τα χαρίσµατα και τις
ικανότητες και αφετέρου την αποστολή του ανθρώπου. Με ποια δικά σας λόγια
θα εξηγήσετε την παραπάνω θέση σ' έναν σύγχρονο άνθρωπο ώστε να του
δώσετε ουσιαστικά µηνύµατα για τη ζωή του;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Κατά την ερμηνεία που έδωσε η Εκκλησία το «κατ' εικόνα» αναφέρεται στα πνευματικά εκείνα στοιχεία που καθορίζουν και την έννοια του προσώπου: είναι το λογικό και η ελεύθερη βούληση (το αυτεξούσιο). Το «καθ' ομοίωσιν» αναφέρεται στο βασικό στόχο που είναι η ομοίωση και ένωση με το Θεό, η θέωση.
συναντάµε στη δηµιουργία του ανθρώπου στο κείµενο της Γένεσης. Α
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Κατά την ερμηνεία που έδωσε η Εκκλησία το «κατ' εικόνα» αναφέρεται στα πνευματικά εκείνα στοιχεία που καθορίζουν και την έννοια του προσώπου: είναι το λογικό και η ελεύθερη βούληση (το αυτεξούσιο). Το «καθ' ομοίωσιν» αναφέρεται στο βασικό στόχο που είναι η ομοίωση και ένωση με το Θεό, η θέωση.
β) Όταν ο Αδάµ αντίκρισε την Εύα είπε: «αυτή είναι οστό από τα οστά µου και
σάρκα από την σάρκα µου». Ποιό είναι το νόηµα των λόγων του;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η γυναίκα δημιουργείται από το ίδιο υλικό με τον άνδρα, από την πλευρά του. Αυτό για την ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής εκείνης, αλλά και μέχρι σήμερα, έχει μεγάλη σημασία: η γυναίκα εμφανίζεται ισότιμη με τον άνδρα. Η δημιουργία της δείχνει ότι χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ύπαρξης είναι το ότι τα δύο φύλα αλληλοσυμπληρώνονται, διαφορετικά ο άνθρωπος είναι ελλιπής. Ο Τριαδικός Θεός ως αγάπη και κοινωνία προσώπων δημιουργεί και μια κοινωνία ανθρώπινων προσώπων. Τέλος, από αυτήν την κοινωνία θα προέλθουν όλοι οι άνθρωποι. Συνεπώς η διήγηση διδάσκει και την ουσιαστική ενότητα όλων των ανθρώπινων φυλών, που πρέπει με τη σειρά τους να χαρακτηρίζονται από ισοτιμία και συνεργασία
β) Πώς καταλαβαίνετε τη θέση της Εκκλησίας ότι τα γεγονότα της Γένεσης της Παλαιάς ∆ιαθήκης σχετικά µε τη δηµιουργία του ανθρώπου δεν είναι «ούτε ιστορικά ούτε µύθοι»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
διηγείται με αλληγορικό τρόπο βαθιές αλήθειες για τη δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου και τη σχέση τους με το Θεό. Σκοπό έχει να εξηγήσει για ποιο λόγο ο Θεός επενέβη στην ανθρώπινη ιστορία και στη ζωή του λαού Του. Δεν είναι επιστημονική πραγματεία, απλά ο συγγραφέας χρησιμοποίησε ως μέσον γνώσεις της εποχής εκείνης, για να διατυπώσει τις αλήθειες αυτές.όταν συγκρίνουμε τα πορίσματα της επιστήμης με τη Γένεση δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι: τα γεγονότα της Γένεσης δεν είναι ούτε ιστορικά, αλλά ούτε και μύθοι•
β) Σύµφωνα µε τη διήγηση της δηµιουργίας του ανθρώπου στην Παλαιά ∆ιαθήκη
ο παράδεισος τοποθετείται στη περιοχή της Μεσοποταµίας. Με βάση την
ερµηνεία του κειµένου, η έννοια του «Παραδείσου» έχει γεωγραφική σηµασία;
Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ο Θεός τοποθετεί τον άνθρωπο σε έναν κήπο (τον παράδεισο), που τον διασχίζουν τέσσερις ποταμοί: ο Τίγρης, ο Ευφράτης, ο Γηών (Νείλος) και ο Φισών (ο Γάγγης ο Ινδικός κατά τον I. Δαμασκηνό). Οι ποταμοί αυτοί από γεωγραφική άποψη δεν έχουν καμιά σχέση μεταξύ τους. Πρόκειται επομένως για κήπο που δεν εντοπίζεται σε κάποιο περιορισμένο τόπο, αλλά είναι όλη η γη που γίνεται κήπος με την αγάπη του Θεού.
β) Σύµφωνα µε το κείµενο της Γένεσης, ο άνθρωπος δηµιουργείται σύµφωνα µε
την «εικόνα» (κατ' εικόνα) του Θεού και µε σκοπό «να του µοιάσει» (καθ'
οµοίωσιν). Ποια ερµηνεία έδωσε η Εκκλησία σ' αυτό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Κατά την ερμηνεία που έδωσε η Εκκλησία το «κατ' εικόνα» αναφέρεται στα πνευματικά εκείνα στοιχεία που καθορίζουν και την έννοια του προσώπου: είναι το λογικό και η ελεύθερη βούληση (το αυτεξούσιο). Το «καθ' ομοίωσιν» αναφέρεται στο βασικό στόχο που είναι η ομοίωση και ένωση με το Θεό, η θέωση.
β) Τι εκφράζει η δηµιουργία της γυναίκας από την πλευρά του άνδρα στο κείµενο
της Γένεσης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η γυναίκα δημιουργείται από το ίδιο υλικό με τον άνδρα, από την πλευρά του. Αυτό για την ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής εκείνης, αλλά και μέχρι σήμερα, έχει μεγάλη σημασία: η γυναίκα εμφανίζεται ισότιμη με τον άνδρα. Η δημιουργία της δείχνει ότι χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ύπαρξης είναι το ότι τα δύο φύλα αλληλοσυμπληρώνονται, διαφορετικά ο άνθρωπος είναι ελλιπής. Ο Τριαδικός Θεός ως αγάπη και κοινωνία προσώπων δημιουργεί και μια κοινωνία ανθρώπινων προσώπων.
B)Η αναφορά της Παλαιάς ∆ιαθήκης ότι ο άνθρωπος πλάστηκε «σύµφωνα µε την
εικόνα και την οµοίωση του Θεού» φανερώνει αφενός τα χαρίσµατα και τις
ικανότητες και αφετέρου την αποστολή του ανθρώπου. Με ποια δικά σας λόγια
θα εξηγήσετε την παραπάνω θέση σ' έναν σύγχρονο άνθρωπο ώστε να του
δώσετε ουσιαστικά µηνύµατα για τη ζωή του;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Κατά την ερμηνεία που έδωσε η Εκκλησία το «κατ' εικόνα» αναφέρεται στα πνευματικά εκείνα στοιχεία που καθορίζουν και την έννοια του προσώπου: είναι το λογικό και η ελεύθερη βούληση (το αυτεξούσιο). Το «καθ' ομοίωσιν» αναφέρεται στο βασικό στόχο που είναι η ομοίωση και ένωση με το Θεό, η θέωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου