ΕΡΩΤΗΣΗ Β1
Πολλοί ύμνοι των Χριστουγέννων και των Θεοφανίων τονίζουν εξαιρετικά την αγάπη του Θεού. Το ίδιο επισημαίνει η διδασκαλία της Εκκλησίας. Πώς αιτιολογείται αυτή η αναφορά; Να αναπτύξετε την άποψή σας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο μ’ έναν ιδιαίτερο σκοπό, να φθάσει σε βαθύτερη κοινωνία μαζί του. Κανένα άλλο δημιούργημα δεν πλάστηκε με παρόμοια δυνατότητα και προοπτική. Γι’ αυτό και η διαδικασία της δημιουργίας του ανθρώπου είναι διαφορετική από τη διαδικασία δημιουργίας των υπόλοιπων κτισμάτων του Θεού. Ο άνθρωπος δε θέλησε να μείνει κοντά στο δημιουργό του. Μόνος του και ελεύθερα έκοψε τους δεσμούς του με το Θεό. Πίστεψε ότι αυτόνομα, χωρίς το Θεό, μπορούσε να φτάσει στη θέωση. Όμως μια λαθεμένη επιλογή, έχει και συνέπειες. Κι αυτές ήταν θλιβερές, απρόσμενες, επιζήμιες. Πρώτη συνέπεια ήταν η απώλεια της παραδείσιας κατάστασης, δηλαδή η διακοπή της κοινωνίας με το Θεό, ο πνευματικός θάνατος. Η έμφυτη ανάγκη της ψυχής για το Θεό, όμως, με το πέρασμα του χρόνου, οδήγησε σταδιακά τους ανθρώπους στη δημιουργία θεών και στην εξάπλωση της ειδωλολατρίας. «Γιατί στη θέση της αλήθειας του Θεού έβαλαν το ψέμα και σεβάστηκαν και λάτρεψαν την κτίση αντί για τον Κτίστη» (Ρωμ. 1,25). Ο Δεσπότης του κόσμου είδε με φιλάνθρωπα μάτια τη διαφθορά του ανθρώπου και θέλησε να τον επαναφέρει από την πλάνη στην επίγνωση της αλήθειας. Να αποκαταστήσει την πεσμένη και διχασμένη από την αμαρτία φύση του ανθρώπου και να τη σώσει από τη φθορά και το θάνατο. Ο Θεός σχεδίασε και πραγματοποίησε τη σωτηρία του ανθρώπου. Το σχέδιο αυτό του Θεού λέγεται «θεία οικονομία». Η ζωή του Κυρίου, τα θαύματα, η διδασκαλία, τοΠάθος και η Ανάστασή του είναι η δεύτερη φάση του θείου σχεδίου. Ο Κύριος είναι σωτήρας όχι ενός λαού, αλλ’ όλων των ανθρώπων (Λουκ. 3,6). Δεν ήρθε στη γη για να κρίνει, αλλά να σώσει το χαμένο πρόβατο, δηλαδή τον αποστάτη άνθρωπο. Ζητά από μας πίστη, μετάνοια, καλά έργα, αγάπη, αφοσίωση στο Θεό. Να είμαστε άγρυπνοι, αγωνιστές, ετοιμοπόλεμοι στο κακό και στα πάθη μας. Η τρίτη φάση της Θείας οικονομίας είναι η Εκκλησία που ίδρυσε ο Κύριος. Αυτή συνεχίζει το σωτήριο έργο του. Σωζόμαστε μέσα στην Εκκλησία. Με τα μυστήριά της και μάλιστα με τη Θεία Ευχαριστία, παίρνουμε τον ίδιο το Χριστό, το Σώμα του και το Αίμα του. Προγευόμαστε τη Βασιλεία του Θεού, που έχει εγκαινιαστεί με την έλευση του Χριστού. Την πλήρη δόξα και μακαριότητα θα απολαύσουν οι πιστοί μετά την ανάσταση των νεκρών. Τότε θα ανακαινιστεί η κτίση και θα μεταμορφωθεί ο άνθρωπος. Θεμέλιο της χριστιανικής λατρείας είναι ο σαρκωμένος Υιός και Λόγος του Θεού. Τα Χριστούγεννα ξεχώρισαν ως η δεύτερη -μετά το Πάσχα- μεγάλη γιορτή της Χριστιανοσύνης. Είναι πραγματικά «τα σωτήρια (=η σωτηρία) του κόσμου, η γενέθλια ημέρα της ανθρωπότητας». Αλλά και τα Θεοφάνια έχουν τη λαμπρότητά τους γιατί, όπως λέει το απολυτίκιο, «ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις». Έγινε δηλαδή η φανέρωση της Αγίας Τριάδος και επιπλέον εγκαινιάστηκε και το δικό μας Βάπτισμα.
ΘΕΜΑ B1
«Εάν το Πάσχα είναι η πιο λαμπρή γιορτή του Χριστιανισμού, τα Χριστούγεννα βέβαια, είναι η πιο συγκινητική» (Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης).«…Πολλά δε θέλει ο άνθρωπος, να ‘ν’ ήμερος να ‘ναι άκακος, λίγο φαΐ, λίγο κρασί, Χριστούγεννα κι Ανάσταση» (Οδυσσέας Ελύτης). Αφού διαβάσετε τους παραπάνω στίχους να επιχειρηματολογήσετε για τη σημασία των Χριστουγέννων και του Πάσχα στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου.
Απάντηση
Τα Χριστούγεννα και το Πάσχα αποτελούν τις μεγαλύτερες γιορτές του Χριστιανισμού και αυτό
προσπαθούν να τονίσουν τόσο ο Αλ. Παπαδιαμάντης όσο και ο Οδυσσέας Ελύτης μέσα από το έργο τους. Θα μπορούσα με να πούμε ότι είναι το Α και το Ω για την χριστιανική πίστη καθώς χωρίς τα γεγονότα που εορτάζουμε τότε θα άλλαζε εντελώς το περιεχόμενο της χριστιανικής πίστης. Τα Χριστούγεννα εορτάζουμε την σάρκωση του Θείου Λόγου, Δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος, άρα χωρίς τα Χριστούγεννα δεν θα είχε γίνει η ενανθρώπιση του κυρίου και έτσι ο Ιησούς δεν θα ήταν Θεάνθρωπος δηλαδή ο Θεός που σύμφωνα με την χριστιανική πίστη έγινε άνθρωπος για την σωτηρία του κόσμου. Αντίστοιχα χωρίς την ανάσταση του Κυρίου την οποία εορτάζουμε το Πάσχα η πίστη μας θα ήταν κενή καθώς ο Ιησούς Χριστός με την Ανάσταση του νικά το θάνατο και την φθορά. Λόγο λοιπόν της σπουδαιότητας των γεγονότων αυτών που εορτάζουμε τότε, τόσο τα Χριστούγεννα όσο και το Πάσχα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ζωής του σύγχρονου ανθρώπου ο οποίος δεν θα πρέπει να τα αντιμετωπίζει ως απλές κοινωνικές εκδηλώσεις και ευκαιρία μόνο για ξεκούραση, διασκέδαση και διακοπές. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που η ίδια η λατρεία μας προετοιμάζει για τα δύο μεγάλα αυτά γεγονότα τόσο με την νηστεία του Σαρανταήμερου πριν τα Χριστούγεννα όσο και με την νηστεία της Σαρακοστής πριν το Πάσχα
αντίστοιχα.
ΘΕΜΑ Β1
Τα Χριστούγεννα εορτάζουν οι χριστιανοί: «Τον ερχομό του Θεού προς τους ανθρώπους, την
επιστροφή των ανθρώπων προς τον Θεό. Ντύνονται τον νέο άνθρωπο αποβάλλοντας τον
παλιό. Με τον Αδάμ οι άνθρωποι έγιναν θνητοί, με την ενανθρώπηση του Χριστού θα ζήσουν
αιώνια, αφού θα γεννιούνται, θα σταυρώνονται, θα ενταφιάζονται και θα ανασταίνονται μαζί
του» (Γρηγόριος Θεολόγος)
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Ο άνθρωπος απομακρύνθηκε από το δημιουργό του λόγω της εγωιστικής τάσης του για
ισοθεΐα. Η απολυτοποίηση του εγώ επέφερε την αλλοτρίωση του ανθρώπου, δηλαδή την
αποκοπή του από την πηγή της ζωής (τον Πλάστη του) και τη διατάραξη των σχέσεων του με
την υπόλοιπη δημιουργία (το φυσικό περιβάλλον). Η εικόνα του Θεού στον άνθρωπο
αμαυρώθηκε. Όταν όμως ο άνθρωπος στρέφεται στο Χριστό και αγωνίζεται με ταπείνωση, φθάνει
στην «καταλλαγή» με το Θεό, δηλαδή στη συμφιλίωση και στην οικείωση, στην ενότητα που
είχε το δημιούργημα με τον Πλάστη του πριν από το προπατορικό αμάρτημα. Αυτός, ακριβώς,
είναι και ο αγώνας των αγίων, οι οποίοι παραμέρισαν το εγώ τους, ώστε να φανερωθεί μέσα
τους η χάρη του Θεού. Στα πρόσωπα των αγίων, βλέπουμε τον αληθινό άνθρωπο, εκείνον που
έπλασε ο Θεός με προοπτική τη θέωση Στα πλαίσια της δεύτερης φάσης της Θείας Οικονομίας ο Χριστός ήρθε στον κόσμο σαν άλλος Αδάμ και τόσο με την ενανθρώπιση του όσο και με την σταύρωση και την Ανάσταση ήρθε να προσφέρει την χαμένη σωτηρία στους ανθρώπους και να τους επανασυμφιλιώσει με τον Θεό. Αυτό που πρέπει να κάνουν τώρα οι πιστοί είναι μέσα από την συμμετοχή τους στην λατρευτική ζωή της Εκκλησίας η οποία θα πρέπει να είναι εσωτερική και πνευματική και όχι εξωτερική και τυπική, να μιμηθούν με ταπείνωση το παράδειγμα του Χριστού όπως έκαναν και οι άγιοι
Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής με σύντομη αιτιολόγηση
1)Ο σκοπός της ενανθρώπησης του Χριστού. α. είναι η ανθρώπινη σωτηρία β. είναι επανόρθωση του σφάλματος του Αδάμ γ. ανυψώνει τον άνθρωπο δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Ο σκοπός της ενανθρώπησης του Χριστού… δ. όλα τα παραπάνω. Ο Υιός του Θεού και
δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, έγινε άνθρωπος σύμφωνα με το δεύτερο μέρος της
Θείας οικονομίας του Θεού που σκοπό της είχε την σωτηρία του ανθρώπου. Με την Ανάσταση
Του νίκησε τον θάνατο και την φθορά επανορθώνοντας έτσι το σφάλμα τον πρωτοπλάστων και ανυψώνοντας τον άνθρωπο.
2)Η σάρκωση του Χριστού. α. είναι ιστορικό γεγονός β. για την Εκκλησία αποτελεί παράδοξο μυστήριο γ. είναι γεγονός ύψιστης ταπείνωσης του Θεού δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
1. Η σάρκωση του Χριστού…δ. όλα τα παραπάνω. Η ιστορικότητα της γέννησης του Χριστού
δεν αμφισβητείται, από την ιστορική έρευνα. Ο Ιησούς είναι ιστορικό πρόσωπο που έδρασε
στην εποχή του αυτοκράτορα Οκταβιανού Αυγούστου (27 π.Χ.-14 μ.Χ.), όταν βασιλιάς των
Ιουδαίων ήταν ο Ηρώδης (37 π.Χ.-4 μ.Χ). Έχουν διασωθεί μαρτυρίες ιστορικών της εποχής που
αναφέρονται στην ιστορική του παρουσία και στους οπαδούς του. Η ενσάρκωση του αποτελεί
παράδοξο μυστήριο του πως οι δύο φύσεις η Θεία και η ανθρώπινη ενώθηκαν σε ένα
πρόσωπο αυτό του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού. Ο Χριστός, ο Λόγος του Θεού και δεύτερο
πρόσωπο της Αγίας Τριάδας στα πλαίσια της Θείας Οικονομίας του Θεού έγινε άνθρωπος,
ήρθε για να υπηρετήσει τους ανθρώπους όχι για να υπηρετηθεί έπαθε και σταυρώθηκε για
τους ανθρώπους κάτι που αποτελεί ύψιστη ταπείνωση.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗΣ
α. Θεοφάνια 1. Σάρκωση
β. Ηρώδης 2. Ιησούς Χριστός
γ. Λόγος του Θεού 3. Βασιλιάς των Ιουδαίων
δ. Σαρανταήμερο 4. Αυτοκράτορας
ε. Ενανθρώπηση 5. Περίοδος νηστείας
. 6. Βάπτιση
7.Αδάμ
α. Χριστούγεννα 1. Βάπτιση του Ιησού
β. Θεοφάνια 2. Πάθος και θάνατος του Ιησού
γ. Πεντηκοστή 3. Θέα ακτίστου φωτός
δ. Μυστικός Δείπνος 4. Σάρκωση του Υιού του Θεού
ε. Σταύρωση 5. Ίδρυση της Εκκλησίας
6. Ανάληψη της Θεοτόκου
7. Τελευταίο δείπνο Ιησού και μαθητών
α. Βάπτιση του Χριστού 1. Περίοδος νηστείας πριν τα Χριστούγεννα
β. Χριστούγεννα 2. Ανάσταση του Χριστού
γ. Επιφάνια 3. Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας
δ. Χριστιανικό Πάσχα 4. Γενέθλια ημέρα του Χριστού
ε. Σαρανταήμερο 5. Συνεορτασμός Γέννησης και Βάπτισης του Χριστού
6. Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
7. Φανέρωση της Αγίας Τριάδας
Πολλοί ύμνοι των Χριστουγέννων και των Θεοφανίων τονίζουν εξαιρετικά την αγάπη του Θεού. Το ίδιο επισημαίνει η διδασκαλία της Εκκλησίας. Πώς αιτιολογείται αυτή η αναφορά; Να αναπτύξετε την άποψή σας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο μ’ έναν ιδιαίτερο σκοπό, να φθάσει σε βαθύτερη κοινωνία μαζί του. Κανένα άλλο δημιούργημα δεν πλάστηκε με παρόμοια δυνατότητα και προοπτική. Γι’ αυτό και η διαδικασία της δημιουργίας του ανθρώπου είναι διαφορετική από τη διαδικασία δημιουργίας των υπόλοιπων κτισμάτων του Θεού. Ο άνθρωπος δε θέλησε να μείνει κοντά στο δημιουργό του. Μόνος του και ελεύθερα έκοψε τους δεσμούς του με το Θεό. Πίστεψε ότι αυτόνομα, χωρίς το Θεό, μπορούσε να φτάσει στη θέωση. Όμως μια λαθεμένη επιλογή, έχει και συνέπειες. Κι αυτές ήταν θλιβερές, απρόσμενες, επιζήμιες. Πρώτη συνέπεια ήταν η απώλεια της παραδείσιας κατάστασης, δηλαδή η διακοπή της κοινωνίας με το Θεό, ο πνευματικός θάνατος. Η έμφυτη ανάγκη της ψυχής για το Θεό, όμως, με το πέρασμα του χρόνου, οδήγησε σταδιακά τους ανθρώπους στη δημιουργία θεών και στην εξάπλωση της ειδωλολατρίας. «Γιατί στη θέση της αλήθειας του Θεού έβαλαν το ψέμα και σεβάστηκαν και λάτρεψαν την κτίση αντί για τον Κτίστη» (Ρωμ. 1,25). Ο Δεσπότης του κόσμου είδε με φιλάνθρωπα μάτια τη διαφθορά του ανθρώπου και θέλησε να τον επαναφέρει από την πλάνη στην επίγνωση της αλήθειας. Να αποκαταστήσει την πεσμένη και διχασμένη από την αμαρτία φύση του ανθρώπου και να τη σώσει από τη φθορά και το θάνατο. Ο Θεός σχεδίασε και πραγματοποίησε τη σωτηρία του ανθρώπου. Το σχέδιο αυτό του Θεού λέγεται «θεία οικονομία». Η ζωή του Κυρίου, τα θαύματα, η διδασκαλία, τοΠάθος και η Ανάστασή του είναι η δεύτερη φάση του θείου σχεδίου. Ο Κύριος είναι σωτήρας όχι ενός λαού, αλλ’ όλων των ανθρώπων (Λουκ. 3,6). Δεν ήρθε στη γη για να κρίνει, αλλά να σώσει το χαμένο πρόβατο, δηλαδή τον αποστάτη άνθρωπο. Ζητά από μας πίστη, μετάνοια, καλά έργα, αγάπη, αφοσίωση στο Θεό. Να είμαστε άγρυπνοι, αγωνιστές, ετοιμοπόλεμοι στο κακό και στα πάθη μας. Η τρίτη φάση της Θείας οικονομίας είναι η Εκκλησία που ίδρυσε ο Κύριος. Αυτή συνεχίζει το σωτήριο έργο του. Σωζόμαστε μέσα στην Εκκλησία. Με τα μυστήριά της και μάλιστα με τη Θεία Ευχαριστία, παίρνουμε τον ίδιο το Χριστό, το Σώμα του και το Αίμα του. Προγευόμαστε τη Βασιλεία του Θεού, που έχει εγκαινιαστεί με την έλευση του Χριστού. Την πλήρη δόξα και μακαριότητα θα απολαύσουν οι πιστοί μετά την ανάσταση των νεκρών. Τότε θα ανακαινιστεί η κτίση και θα μεταμορφωθεί ο άνθρωπος. Θεμέλιο της χριστιανικής λατρείας είναι ο σαρκωμένος Υιός και Λόγος του Θεού. Τα Χριστούγεννα ξεχώρισαν ως η δεύτερη -μετά το Πάσχα- μεγάλη γιορτή της Χριστιανοσύνης. Είναι πραγματικά «τα σωτήρια (=η σωτηρία) του κόσμου, η γενέθλια ημέρα της ανθρωπότητας». Αλλά και τα Θεοφάνια έχουν τη λαμπρότητά τους γιατί, όπως λέει το απολυτίκιο, «ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις». Έγινε δηλαδή η φανέρωση της Αγίας Τριάδος και επιπλέον εγκαινιάστηκε και το δικό μας Βάπτισμα.
ΘΕΜΑ B1
«Εάν το Πάσχα είναι η πιο λαμπρή γιορτή του Χριστιανισμού, τα Χριστούγεννα βέβαια, είναι η πιο συγκινητική» (Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης).«…Πολλά δε θέλει ο άνθρωπος, να ‘ν’ ήμερος να ‘ναι άκακος, λίγο φαΐ, λίγο κρασί, Χριστούγεννα κι Ανάσταση» (Οδυσσέας Ελύτης). Αφού διαβάσετε τους παραπάνω στίχους να επιχειρηματολογήσετε για τη σημασία των Χριστουγέννων και του Πάσχα στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου.
Απάντηση
Τα Χριστούγεννα και το Πάσχα αποτελούν τις μεγαλύτερες γιορτές του Χριστιανισμού και αυτό
προσπαθούν να τονίσουν τόσο ο Αλ. Παπαδιαμάντης όσο και ο Οδυσσέας Ελύτης μέσα από το έργο τους. Θα μπορούσα με να πούμε ότι είναι το Α και το Ω για την χριστιανική πίστη καθώς χωρίς τα γεγονότα που εορτάζουμε τότε θα άλλαζε εντελώς το περιεχόμενο της χριστιανικής πίστης. Τα Χριστούγεννα εορτάζουμε την σάρκωση του Θείου Λόγου, Δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος, άρα χωρίς τα Χριστούγεννα δεν θα είχε γίνει η ενανθρώπιση του κυρίου και έτσι ο Ιησούς δεν θα ήταν Θεάνθρωπος δηλαδή ο Θεός που σύμφωνα με την χριστιανική πίστη έγινε άνθρωπος για την σωτηρία του κόσμου. Αντίστοιχα χωρίς την ανάσταση του Κυρίου την οποία εορτάζουμε το Πάσχα η πίστη μας θα ήταν κενή καθώς ο Ιησούς Χριστός με την Ανάσταση του νικά το θάνατο και την φθορά. Λόγο λοιπόν της σπουδαιότητας των γεγονότων αυτών που εορτάζουμε τότε, τόσο τα Χριστούγεννα όσο και το Πάσχα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ζωής του σύγχρονου ανθρώπου ο οποίος δεν θα πρέπει να τα αντιμετωπίζει ως απλές κοινωνικές εκδηλώσεις και ευκαιρία μόνο για ξεκούραση, διασκέδαση και διακοπές. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που η ίδια η λατρεία μας προετοιμάζει για τα δύο μεγάλα αυτά γεγονότα τόσο με την νηστεία του Σαρανταήμερου πριν τα Χριστούγεννα όσο και με την νηστεία της Σαρακοστής πριν το Πάσχα
αντίστοιχα.
ΘΕΜΑ Β1
Τα Χριστούγεννα εορτάζουν οι χριστιανοί: «Τον ερχομό του Θεού προς τους ανθρώπους, την
επιστροφή των ανθρώπων προς τον Θεό. Ντύνονται τον νέο άνθρωπο αποβάλλοντας τον
παλιό. Με τον Αδάμ οι άνθρωποι έγιναν θνητοί, με την ενανθρώπηση του Χριστού θα ζήσουν
αιώνια, αφού θα γεννιούνται, θα σταυρώνονται, θα ενταφιάζονται και θα ανασταίνονται μαζί
του» (Γρηγόριος Θεολόγος)
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Ο άνθρωπος απομακρύνθηκε από το δημιουργό του λόγω της εγωιστικής τάσης του για
ισοθεΐα. Η απολυτοποίηση του εγώ επέφερε την αλλοτρίωση του ανθρώπου, δηλαδή την
αποκοπή του από την πηγή της ζωής (τον Πλάστη του) και τη διατάραξη των σχέσεων του με
την υπόλοιπη δημιουργία (το φυσικό περιβάλλον). Η εικόνα του Θεού στον άνθρωπο
αμαυρώθηκε. Όταν όμως ο άνθρωπος στρέφεται στο Χριστό και αγωνίζεται με ταπείνωση, φθάνει
στην «καταλλαγή» με το Θεό, δηλαδή στη συμφιλίωση και στην οικείωση, στην ενότητα που
είχε το δημιούργημα με τον Πλάστη του πριν από το προπατορικό αμάρτημα. Αυτός, ακριβώς,
είναι και ο αγώνας των αγίων, οι οποίοι παραμέρισαν το εγώ τους, ώστε να φανερωθεί μέσα
τους η χάρη του Θεού. Στα πρόσωπα των αγίων, βλέπουμε τον αληθινό άνθρωπο, εκείνον που
έπλασε ο Θεός με προοπτική τη θέωση Στα πλαίσια της δεύτερης φάσης της Θείας Οικονομίας ο Χριστός ήρθε στον κόσμο σαν άλλος Αδάμ και τόσο με την ενανθρώπιση του όσο και με την σταύρωση και την Ανάσταση ήρθε να προσφέρει την χαμένη σωτηρία στους ανθρώπους και να τους επανασυμφιλιώσει με τον Θεό. Αυτό που πρέπει να κάνουν τώρα οι πιστοί είναι μέσα από την συμμετοχή τους στην λατρευτική ζωή της Εκκλησίας η οποία θα πρέπει να είναι εσωτερική και πνευματική και όχι εξωτερική και τυπική, να μιμηθούν με ταπείνωση το παράδειγμα του Χριστού όπως έκαναν και οι άγιοι
Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής με σύντομη αιτιολόγηση
1)Ο σκοπός της ενανθρώπησης του Χριστού. α. είναι η ανθρώπινη σωτηρία β. είναι επανόρθωση του σφάλματος του Αδάμ γ. ανυψώνει τον άνθρωπο δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Ο σκοπός της ενανθρώπησης του Χριστού… δ. όλα τα παραπάνω. Ο Υιός του Θεού και
δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, έγινε άνθρωπος σύμφωνα με το δεύτερο μέρος της
Θείας οικονομίας του Θεού που σκοπό της είχε την σωτηρία του ανθρώπου. Με την Ανάσταση
Του νίκησε τον θάνατο και την φθορά επανορθώνοντας έτσι το σφάλμα τον πρωτοπλάστων και ανυψώνοντας τον άνθρωπο.
2)Η σάρκωση του Χριστού. α. είναι ιστορικό γεγονός β. για την Εκκλησία αποτελεί παράδοξο μυστήριο γ. είναι γεγονός ύψιστης ταπείνωσης του Θεού δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
1. Η σάρκωση του Χριστού…δ. όλα τα παραπάνω. Η ιστορικότητα της γέννησης του Χριστού
δεν αμφισβητείται, από την ιστορική έρευνα. Ο Ιησούς είναι ιστορικό πρόσωπο που έδρασε
στην εποχή του αυτοκράτορα Οκταβιανού Αυγούστου (27 π.Χ.-14 μ.Χ.), όταν βασιλιάς των
Ιουδαίων ήταν ο Ηρώδης (37 π.Χ.-4 μ.Χ). Έχουν διασωθεί μαρτυρίες ιστορικών της εποχής που
αναφέρονται στην ιστορική του παρουσία και στους οπαδούς του. Η ενσάρκωση του αποτελεί
παράδοξο μυστήριο του πως οι δύο φύσεις η Θεία και η ανθρώπινη ενώθηκαν σε ένα
πρόσωπο αυτό του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού. Ο Χριστός, ο Λόγος του Θεού και δεύτερο
πρόσωπο της Αγίας Τριάδας στα πλαίσια της Θείας Οικονομίας του Θεού έγινε άνθρωπος,
ήρθε για να υπηρετήσει τους ανθρώπους όχι για να υπηρετηθεί έπαθε και σταυρώθηκε για
τους ανθρώπους κάτι που αποτελεί ύψιστη ταπείνωση.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗΣ
α. Θεοφάνια 1. Σάρκωση
β. Ηρώδης 2. Ιησούς Χριστός
γ. Λόγος του Θεού 3. Βασιλιάς των Ιουδαίων
δ. Σαρανταήμερο 4. Αυτοκράτορας
ε. Ενανθρώπηση 5. Περίοδος νηστείας
. 6. Βάπτιση
7.Αδάμ
α. Χριστούγεννα 1. Βάπτιση του Ιησού
β. Θεοφάνια 2. Πάθος και θάνατος του Ιησού
γ. Πεντηκοστή 3. Θέα ακτίστου φωτός
δ. Μυστικός Δείπνος 4. Σάρκωση του Υιού του Θεού
ε. Σταύρωση 5. Ίδρυση της Εκκλησίας
6. Ανάληψη της Θεοτόκου
7. Τελευταίο δείπνο Ιησού και μαθητών
α. Βάπτιση του Χριστού 1. Περίοδος νηστείας πριν τα Χριστούγεννα
β. Χριστούγεννα 2. Ανάσταση του Χριστού
γ. Επιφάνια 3. Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας
δ. Χριστιανικό Πάσχα 4. Γενέθλια ημέρα του Χριστού
ε. Σαρανταήμερο 5. Συνεορτασμός Γέννησης και Βάπτισης του Χριστού
6. Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
7. Φανέρωση της Αγίας Τριάδας
ερωτησεις πολλαπλης επιλογησ με συντομη αιτιολογηση
1)Η σάρκωση του Χριστού. α. είναι ιστορικό γεγονός β. για την Εκκλησία αποτελεί παράδοξο μυστήριο γ. είναι γεγονός ύψιστης ταπείνωσης του Θεού δ. όλα τα παραπάνω
απάντηση: το δ
2)Ο σκοπός της ενανθρώπησης του Χριστού. α. είναι η ανθρώπινη σωτηρία β. είναι επανόρθωση του σφάλματος του Αδάμ γ. ανυψώνει τον άνθρωπο δ. όλα τα παραπάνω
απάντηση:το δ
ερωτησεις συμπληρωσης κενων
«Η .................... του Χριστού υπήρξε γεγονός υψίστης ................. Ο .................... γίνεται
άνθρωπος, για να γίνει ο άνθρωπος γιος του Θεού. Ντύνεται την ............ .............. για να µιλήσει
και να συµπεριφερθεί ανθρώπινα. Από την άλλη πλευρά ως Θεός ................. και θαυµατουργεί».
(Υιός του Θεού / ταπείνωσης / ανθρώπινη σάρκα / ενανθρώπηση / διδάσκει)
8
«Η Εκκλησία ονοµάζει τη .................. του Κυρίου .................. επειδή δεν ερευνάται εύκολα από την
ανθρώπινη ................ αλλά προσεγγίζεται περισσότερο µε την .................. αυτών που το δέχονται και τοπροσκυνούν. Φυσικά πρόκειται για ένα .................. γεγονός που συνέβη την εποχή που ήταν
αυτοκράτορας ο Οκταβιανός Αύγουστος». (µυστήριο / λογική / πίστη / σάρκωση / ιστορικό)
«Με τη ................... του Χριστού εισέρχεται ο Θεός στην .................. Στο πρόσωπο του Θεανθρώπου
µπορούµε να γνωρίσουµε τη θεότητα. Η Εκκλησία, ως σώµα Χριστού, δίνει τη ....................... στον
άνθρωπο να ενωθεί µε τον Χριστό και να φθάσει στη ................... (δυνατότητα / θεότητα /
θεογνωσία / Σάρκωση / ιστορία)
«Με τη σάρκωσή του ο Χριστός φανέρωσε ποιος είναι ο .............. .............. και ο νόµος του. Όλα αυτά έγιναν ελεύθερα, µε τη θέληση και την αγάπη ολόκληρης της ............... ................ Από φιλανθρωπία, συµπάθεια και ευσπλαχνία ο .............. .............. έστειλε τον Υιό του στη γη. Έτσι µαζί µε την επανόρθωση του ................ ................. ήρθε και η ανύψωση του ανθρώπου. Οι άνθρωποι
έγιναν ξανά ................ ..............., κληρονόµοι του και συγκληρονόµοι Χριστού». (Θεός-Πατέρας /
αδαµικού παραπτώµατος / αληθινός Θεός / παιδιά του Θεού / Αγίας Τριάδας)
8
«Ο Χριστός γεννήθηκε για να αναστήσει, να αναστηλώσει τη θεϊκή ............... του ανθρώπου, να νικήσει τον θάνατο και να χαρίσει στον άνθρωπο τη ............. και την .............. Ο Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος, για να γίνει ο άνθρωπος Θεός. Φόρεσε την ανθρώπινη .............. για να τη θεραπεύσει από τη ................ (αιωνιότητα / σάρκα / σωτηρία / εικόνα / φθορά)
«Ο Χριστός ήρθε στον κόσµο «για να θεραπεύσει τις ψυχές και τα............. µας από κάθε ασθένεια
και αδυναµία». Η ............... αυτή παραπέµπει στα ............... του Κυρίου. Ο Χριστός έδωσε στον
άνθρωπο την αληθινή υγεία, όχι θεραπεύοντας µόνο ................ τους αρρώστους, αλλά βοηθώντας
τους να συνειδητοποιήσουν ότι προϋπόθεση της σωµατικής υγείας είναι η ............. «βλέπεις ότι
έγινες υγιής· να µην αµαρτάνεις πλέον». (αλήθεια / ψυχική / σωµατικά / σώµατα / θαύµατα)
Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
Για την Εκκλησία τα Χριστούγεννα είναι. α. γιορτή της ειρήνης β. γενέθλια ηµέρα όλης της ανθρωπότητας γ. γιορτή της µέλλουσας κρίσης
Επιφάνια λεγόταν κάποτε η. α. κοινή γιορτή της Γέννησης και της Βάπτισης του Χριστού β. προσέλευση του Χριστού στον Ναό γ. ονοµατοδοσία του Χριστού
Η Γέννηση του Χριστού είναι... α. ιστορικό γεγονός β. Ιουδαϊκή εορτή γ. παράδοση µόνο της
Ανατολικής Εκκλησίας
Η ενανθρώπηση του Λόγου του Θεού σηµαίνει. α. τοπική µετάβαση του Θεού β. συµβιβασµός µε τον άνθρωπο γ. θεϊκή συγκατάβαση
Η Ενανθρώπηση του Χριστού θεωρείται, α. το µεγαλύτερο θαύµα Του β. ιερή τελετή, µυστήριο της Εκκλησίας γ. γεγονός ύψιστης ταπείνωσης
Η σάρκωση του Κυρίου είναι γεγονός. α. παραθρησκευτικό β. παραψυχολογικό γ. ιστορικό
Κατά την ενανθρώπηση του Θεού ο Κύριος. α. σαρκώθηκε παραµένοντας Υιός και Λόγος του Θεού
β. κατέβηκε στη γη ως ανώτερος άνθρωπος απεσταλµένος του Θεού γ. παρέµεινε Θεός µε ανθρώπινο σώµα και αγγελική µορφή
Σε κάθε µεγάλη γιορτή της Εκκλησίας υπάρχουν τρία στάδια που ονοµάζονται.
α. πρόλογος, εορτή, κατάληξη β. εισαγωγή, εορτή, επίλογος γ. προεόρτια, εορτή, µεθεόρτια
Στη Βάπτιση του Χριστού φανερώθηκε. α. ο προφήτης Ηλίας β. η Αγία Τριάδα γ. η Αγία Γραφή Β
Σύµφωνα µε την πίστη της Εκκλησίας, κατά τη Γέννηση του Χριστού. α. γεννήθηκε ο µεγαλύτερος των προφητών β. φανερώθηκε ένας µεγάλος θρησκευτικός ηγέτης γ. ο Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος
Τη σάρκωση του Κυρίου η Εκκλησία θεωρεί. α. Μυστήριο παράξενο και παράδοξο β. Μαγικό γεγονός γ. Πολιτιστική αναγκαιότητα Α
Τη σάρκωση του Κυρίου η Εκκλησία ονοµάζει, α. µυστήριο παράδοξο β. αναλαµπή σωτηρίας γ. επαναβίωση Θεού
Το γεγονός της ενανθρώπησης του Χριστού οµολογείται... α. στη Κυριακή προσευχή β. στο Σύµβολο της Πίστεως γ. στον Μεγάλο Κανόνα
ερωτησεις σωστου λάθους
Η αποµάκρυνση από τον Θεό αµαύρωσε την εικόνα του Θεού στον άνθρωπο.
Η Γέννηση του Χριστού είναι γεγονός ανώτερο από τον θάνατο και την Ανάστασή Του, γιατί αρκεί µόνο του να
φέρει τη σωτηρία στους ανθρώπους.
8 Η γέννηση του Χριστού συνέβη στα χρόνια του αυτοκράτορα ∆ιοκλητιανού.
8 Η γιορτή της Ανάληψης θυµίζει τη γέννηση του Χριστού.
8 Η ειδωλολατρική γιορτή του θεού ήλιου γιορταζόταν στις 25 ∆εκεµβρίου.
8 Η ενανθρώπηση του Χριστού αποδεικνύει την ασύγκριτη δύναµη των ανθρώπων
8 Η περίοδος µετά τα Χριστούγεννα είναι περίοδος νηστείας.
8 Η σάρκωση του Χριστού είναι ιστορικό γεγονός.
Η σωτηρία που χάρισε ο Χριστός στους ανθρώπους είναι διπλή: επανόρθωση του σφάλµατος του Αδάµ και ανύψωση µε το άνοιγµα του παραδείσου.
Μέχρι τα µέσα του 4ου αιώνα η Γέννηση και η Βάπτιση του Χριστού γιορτάζονταν µαζί στις 6 Ιανουαρίου και ονοµάζονταν Επιφάνια.
8 Ο άγγελος αναγγέλλει τον σκοπό της ενανθρώπησης του Χριστού στον Μωυσή.
8 Ο Ιησούς γεννήθηκε υπερφυσικά και υποδυόταν ως Θεός ότι είναι άνθρωπος επί γης.
8 Ο Χριστός αποκάλυψε τον Θεό Πατέρα και φανέρωσε το µυστήριο της Βασιλείας του Θεού.
8 Ο Χριστός γεννιέται για να αναστηλώσει τη θεϊκή εικόνα του ανθρώπου.
8 Ο Χριστός έζησε την εποχή που βασιλιάς των Ιουδαίων ήταν ο Σολοµών.
8 Ο Χριστός είναι η «ένσαρκη» φανέρωση του Θεού στον κόσµο.
8 Ο Χριστός ήρθε στον κόσµο για να δηµιουργήσει µια νέα θρησκεία.
8 Ο Χριστός ήρθε στον κόσµο για να εγκαθιδρύσει εγκόσµια βασιλεία.
8 Στις 25 ∆εκεµβρίου οι εθνικοί του 4ου αι., γιόρταζαν τον θεό ήλιο.
8 Στους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, τα Χριστούγεννα και τα Θεοφάνια γιορτάζονταν την ίδια ηµέρα.
8 Τα Θεοφάνια είναι η γιορτή της Βάπτισης του Χριστού και ταυτόχρονα της φανέρωσης της Αγίας Τριάδας.
8 Το κύριο γεγονός στην ιστορία της σωτηρίας του ανθρώπου είναι ο ερχοµός του Χριστού στον κόσµο.
Τον σκοπό της ενανθρώπησης του Κυρίου ανήγγειλε ο άγγελος στον Ιωσήφ, τον προστάτη της Παναγίας,
λέγοντας «ο γιος που θα γεννήσει η Μαρία θα ονοµαστεί Ιησούς και θα σώσει τον λαό από τις αµαρτίες του»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου