Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014

ΜΑΘΗΜΑ 9

ΘΕΜΑ Β1
«Ο Χριστός είναι η ειρήνη. Αυτός κατάργησε την έχθρα με τη σάρκα του. … Ο απόστολος Παύλος προτρέπει, οι άνθρωποι να γίνουν πρωτοπόροι ειρήνης, να καταργήσουν το ανώφελο μίσος και να πάψουν να πολεμούν μάταια, γιατί γνωρίζουν πόσο πολύτιμο πράγμα είναι η ειρήνη. Είναι τόσο πολύτιμη, ώστε χρειάστηκε να κατεβεί στη γη ο ίδιος ο Θεός, προκειμένου να την προσφέρει στους ανθρώπους και δε βρήκε κανένα αντάξιο τίμημά της, γι' αυτό  πρόσφερε το ίδιο του το αίμα» (άγιος Νικόλαος Καβάσιλας). Με βάση το παραπάνω κείμενο να εξηγήσετε γιατί η διδασκαλία του Χριστού χαρακτηρίζεται «χαρμόσυνο μήνυμα ειρήνης».
Απάντηση
Ο άνθρωπος δε θέλησε να μείνει κοντά στο δημιουργό του. Μόνος του και ελεύθερα έκοψε τους δεσμούς του με το Θεό. Πίστεψε ότι αυτόνομα, χωρίς το Θεό, μπορούσε να φτάσει στη θέωση. Όμως μια λαθεμένη επιλογή, έχει και συνέπειες. Κι αυτές ήταν θλιβερές, απρόσμενες, επιζήμιες. Πρώτη συνέπεια ήταν η απώλεια της παραδείσιας κατάστασης, δηλαδή η διακοπή της κοινωνίας με το Θεό, ο πνευματικός θάνατος. Η έμφυτη ανάγκη τηςψυχής για το Θεό, όμως, με το πέρασμα του χρόνου, οδήγησε σταδιακά τους ανθρώπους στηδημιουργία θεών και στην εξάπλωση της ειδωλολατρίας. «Γιατί στη θέση της αλήθειας του Θεού έβαλαν το ψέμα και σεβάστηκαν και λάτρεψαν την κτίση αντί για τον Κτίστη» (Ρωμ. 1, 25). Έτσι ο άνθρωπος έφθασε στην αποθέωση του ατομισμού και ήταν αδύνατον να απαλλαγεί από το κακό με τις δικές του δυνάμεις. Όπως λένε οι Πατέρες της Εκκλησίας, ο Δεσπότης του κόσμου είδε με φιλάνθρωπα μάτια τη διαφθορά του ανθρώπου και θέλησε να τον επαναφέρει από την πλάνη στην επίγνωση της αλήθειας. Να αποκαταστήσει την πεσμένη και διχασμένη από την αμαρτία φύση του ανθρώπου και να τη σώσει από τη φθορά και το θάνατο. Ο Θεός σχεδίασε και πραγματοποίησε τη σωτηρία του ανθρώπου με το σχέδιο της Θείας Οικονομίας  τη δεύτερη φάση του οποίου αποτελεί η ενσάρκωση του Υιού του Θεού. Με την ενσάρκωση του Χριστού, την σταυρική θυσία και την Ανάσταση Του δίνεται η δυνατότητα σωτηρίας στους ανθρώπους. Οι φυλετικοί φραγμοί σπάζουν, ο Χριστός, η σωτηρία, είναι για όλους. Είμαστε ένα σώμα, το σώμα του Χριστού. Αφού είμαστε ενωμένοι με το Χριστό, είμαστε δεμένοι και μεταξύ μας. Αυτό φαίνεται καλύτερα όταν κοινωνούμε. Μεταλαμβάνουμε από τον έναν άρτο και το ένα ποτήριο, όπως το λέει ο Απ. Παύλος: «ότι εις άρτος, εν σώμα οι πολλοί έσμεν οι γαρ πάντες εκ του ενός άρτου μετέχομεν» (Α'Κορ. 10,17). Η ενότητα των πιστών που υπάρχει στο λατρευτικό χώρο σφυρηλατείται από την ειρήνη και την αγάπη. Αυτές δένουν τους ανθρώπους και ιδιαίτερα τους πιστούς, ενώ η ταραχή και το μίσος τους χωρίζουν. Γι' αυτό ακούγονται στην εκκλησία τα «εν ειρήνη του Κυρίου δεηθώμεν» και «αγαπήσωμεν αλλήλους, ίνα εν ομονοία ομολογήσωμεν». Φεύγοντας από το ναό και έχοντας ζήσει αυτό που μας πρόσφερε η Θεία Ευχαριστία, ενωμένοι με όλους τους χριστιανούς με τοσύνδεσμο της ειρήνης, και της αγάπης, ξαναγυρίζουμε στον κόσμο, για να πούμε και σ' άλλους τι προσφέρει στον άνθρωπο η Εκκλησία του Χριστού. Κατά τη Θεία Λειτουργία, προσευχόμαστε στο Θεό για ολόκληρη τη δημιουργία. Μέσα από τις «αιτήσεις» (παρακλήσεις) του διακόνου ή του ιερέα, παρακαλούμε το Θεό για την πόλη που κατοικούμε, αλλά και για όλες τις πόλεις και τους ανθρώπους που μένουν σ' αυτές, τον παρακαλούμε για ευεργετικήπνοή του ανέμου, για ευφορία της γης, για ειρήνη, γι' αυτούς που ταξιδεύουν, για τουςαρρώστους, του καταπονημένους, τους αιχμαλώτους, για να μας διαφυλάξει από κάθε θλίψη, οργή, κίνδυνο και ανάγκη. Μέσα από όλα αυτά τα αιτήματα γίνεται σαφές ότι κατά τη Θεία Λειτουργία εκδηλώνεται βαθύτατο ενδιαφέρον για τον άνθρωπο, αλλά και για τον κόσμο που τον περιβάλλει. Τα αιτήματα απευθύνονται στη θεϊκή αγάπη, την οποία ο χριστιανός καλείται να μιμηθεί, προσευχόμενος για όλους τους ανθρώπους.
ΘΕΜΑ Β1
Το κήρυγμα του Χριστού χαρακτηρίστηκε κήρυγμα σωτηρίας. Να επιλέξετε σημεία από τη
διδασκαλία Του τα οποία θεωρείτε εσείς εξαιρετικά επίκαιρα για την εποχή μας. Να αναπτύξετε την άποψή σας.
Απάντηση
Ο Χριστός στον διάλογο του με την Σαμαρείτισσα φανερώνει την πνευματική λατρεία. αποκαλύπτεται ως Θεός (εγώ είμαι ο Μεσσίας) και φανερώνει πως η προσκύνηση και η λατρεία του Θεού, που είναι πνεύμα, γίνεται με τη δύναμη του Πνεύματος. Λατρεύουμε, λοιπόν το Θεό πραγματικά, όταν η αναφορά μας σ’ αυτόν δεν είναι εξωτερική και τυπική αλλάεσωτερική, πνευματική και γίνεται με όλη μας την καρδιά. Μόνο τέτοια λατρεία ταιριάζει στοΘεό. Ύστερα, ο Θεός δεν περιορίζεται ούτε από τον τόπο ούτε από το χρόνο. Παντού, σε κάθετόπο και σε κάθε ευκαιρία μπορούμε να προσευχηθούμε και να ζητήσουμε την ευλογία και τηδύναμή του. Αρκεί να ’ναι η καρδιά μας καθαρή, γιατί στις πλάκες αυτής της καρδιάς γράφει ο Θεός τους νόμους της καινής του διαθήκης. Αυτό βέβαια δεν καταργεί το ναό που είναι οοίκος του Θεού, ο χώρος όπου γίνεται η λατρεία του. Εκεί ο πιστός διευκολύνεται να συγκεντρώσει το νου του, να υψώσει την καρδιά του στο Θεό, να ενώθεί καλύτερα με αυτόν.Το μήνυμα του Χριστού είναι πάντα επίκαιρο, η ουσιαστική λατρεία είναι η πραγματική λατρεία. Από τους συμπατριώτες του που λάτρευαν το Θεό τυπικά, εξωτερικά, από συνήθεια, ο Κύριος απαιτούσε πραγματική λατρεία, όπως το εκφράζει ο Δαβίδ: «Θυσία τῷ Θεῷ πνεῦμα συντετριμμένον, καρδίαν συντετριμμένην και τεταπεινωμένην ὁ Θεός οὐκ ἐξουδενώσει». Δηλαδή θυσία και λατρεία αρεστή στο Θεό, που ποτέ δεν την απορρίπτει, είναι τούτη: πνεύμα συντριμμένο από μετάνοια και ταπεινή καρδιά. Γι’ αυτό καυτηριάζει την υποκρισία των Φαρισαίων με τα τρομερά εκείνα «οὐαί» (=αλίμονο), γιατί τα λόγια τους δε συμπορεύονταν με τις πράξεις τους. Τους θυμίζει τη φράση του προφήτη Ησαΐα, που είναι επίκαιρη σε κάθε εποχή: «Αυτός ο λαός με το στόμα του με πλησιάζει και με τα χείλη με τιμάει, ενώ η καρδιά του βρίσκεται μακριά από μένα» (Ησ. 29. 13· Ματθ. 15, 8).
ΘΕΜΑ Β1
«Η ειρήνη πρώτα γίνεται εσωτερική κατάσταση του ανθρώπου και μετά μπορεί να υλοποιηθεί
στην κοινωνία». Να σχολιάσετε την παραπάνω θέση.
Απάντηση
Με την ενσάρκωση, την διδασκαλία του, με την ζωή του με το Πάθος, την Σταύρωση και την Ανάσταση Του, ο Χριστός φέρνει το χαρμόσυνο μήνυμα της ειρήνης. Με την σύσταση της Θείας Ευχαριστίας και την ίδρυση της Εκκλησίας ο Χριστός γίνεται μέσα από την λατρεία ένα σώμα με τους πιστούς. Η ενότητα που υπάρχει στην χριστιανική λατρεία και υπερβαίνει τα όρια του ατομισμού σφυρηλατείται από την αγάπη και την ειρήνη. Για να επιτευχθεί αυτή η ειρήνη ο ίδιος ο άνθρωπος πρέπει να προετοιμάσει τον εαυτό του μέσα από την λατρεία της Εκκλησίας και με καθαρή καρδιά να δεχτεί την χάρη του Θεού. Ο άνθρωπος πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα των αγίων ο κοινός εορτασμός τουςαπευθύνει μια πρόσκληση, κοινή προς όλους τους πιστούς: ν' αγωνιστούν, όπως κι εκείνοι, στο στίβο των πνευματικών αθλημάτων, έχοντας βέβαιη την ελπίδα της νίκης.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΚΕΝΩΝ
1)«Η ανάµνηση των ..................... του Χριστού µάς βοηθά να συνειδητοποιήσουµε όχι µόνο την
ευεργεσία της σωµατικής ........................... αλλά και την ανάγκη της ψυχικής υγείας. Όταν ο Χριστός
θεράπευε τον.................. , του έδινε τη σωµατική όραση και ταυτόχρονα τον οδηγούσε στη
συνειδητοποίηση της .................. για ................. ...................... (πνευµατική πρόοδο / θεραπείας / ανάγκη / τυφλό / θαυµάτων)

2)«Όταν ο Ιησούς θεράπευσε τον τυφλό, του έδωσε το αληθινό ............., δηλαδή τη συνειδητοποίηση της ........................ του και της ανάγκης για ....................... πρόοδο. Οι...................... των θαυµάτων του Κυρίου µας βοηθούν να αντιληφθούµε τη σχέση σωµατικής και .................... υγείας». (αναµνήσεις /αµαρτωλότητάς / φως / πνευµατικής / ψυχικής) 
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
1)Ο Χριστός µε το κήρυγµά Του φανέρωσε στους ανθρώπους. α. το µυστήριο της µετά θάνατον ζωής
β. το µυστήριο της Βασιλείας του Θεού γ. το µυστικό του Μεσσία 
2)Οι γιορτές που θυµίζουν γεγονότα από τη ζωή του Χριστού συνδέονται . α. µε το έργο της σωτηρίας που επιτέλεσε β. µε το πρόσωπο του Ιωάννη του Χρυσοστόµου
γ. µε την ιστορία του ελληνικού έθνους 
3)Το κήρυγµα του Ιησού Χριστού ήταν κήρυγµα. α. για την κρίση του κόσµου β. σωτηρίας του ανθρώπου γ. για τη δύναµη του Θεού
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΩΣΤΟΥ-ΛΑΘΟΥΣ
Η γιορτή της Υπαπαντής σχετίζεται µε τη προσκύνηση των τριών Μάγων. 
Η διδασκαλία του Χριστού δίνει ελπίδα και χαρά στις ανθρώπινες ψυχές. 
 Ο Ιησούς δίδαξε ότι η κοινωνική ειρήνη έχει ως προϋπόθεση την εσωτερική ειρήνη του ανθρώπου. 
 Ο Ιησούς µε το έργο του υιοθέτησε τις ηθικές αρχές της εποχής του. 

 Ο Χριστός έδωσε µε τη διδασκαλία του «το χαρµόσυνο µήνυµα της ειρήνης»
Ο Χριστός είναι ο σωτήρας όχι ενός λαού, αλλ' όλων των ανθρώπων. Σ
Ο Χριστός µε το κήρυγµά του προσκαλεί και αναπαύει τους κουρασµένους και φορτωµένους και στηρίζει τους ψυχικά συντετριµµένους. 
Ο Χριστός στη διδασκαλία του αδιαφορεί για την ειδωλολατρία. 

 Τα θαύµατα του Χριστού θεραπεύουν τα σώµατα αλλά και τις ψυχές των ανθρώπων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου