Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής με σύντομη αιτιολόγηση
1)Το µυστήριο της Μετάνοιας, α. ονομάζεται και εξομολόγηση β. έχει κατοχυρωμένο το απόρρητο και από την Εκκλησία και από την Πολιτεία γ. συστάθηκε από τον ίδιο τον Χριστό δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το μυστήριο της Μετάνοιας…δ. όλα τα παραπάνω.
Ο Κύριος, αγαπούσε και συγχωρούσε τους αμαρτωλούς, όταν αυτοί έδειχναν πίστη και αγάπη
στο πρόσωπο του. Ακόμη, σύστησε το μυστήριο της Μετάνοιας ή Εξομολόγησης, παραχωρώντας την άδεια, τη δυνατότητα της άφεσης, στους αποστόλους και στους διαδόχους τους. Αυτά που λέμε στον ιερέα δεν κοινολογούνται. Ασφαλίζονται με το απόρρητο της Εξομολόγησης, που είναι κατοχυρωμένο και από την Εκκλησία και από την Πολιτεία.
2)Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες όσοι χριστιανοί είχαν κάνει βαριά
αµαρτήµατα. α. αποκόπτονταν από τη χριστιανική κοινότητα β. έπρεπε να μετανοήσουν
δημόσια γ. συγχωρούνταν από τον επίσκοπο τη νύχτα της Ανάστασης δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
1. Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες όσοι χριστιανοί είχαν κάνει βαριά αμαρτήματα…
δ. όλα τα παραπάνω
Στους πρώτους αιώνες, όσοι χριστιανοί είχαν βαριά αμαρτήσει, αποκόπτονταν από το
σώμα των πιστών. Για να επανασυνδεθούν με το σώμα της Εκκλησίας, έπρεπε να μετανοήσουν
δημόσια. Αναπέμπονταν γι' αυτούς ειδικές ευχές στη Θεία Λειτουργία και ύστερα από μακρά προπαρασκευή (συνήθως τη Μ. Σαρακοστή), έπαιρναν τη συγχώρηση από τον επίσκοπο και
γίνονταν δεκτοί στη Λειτουργία της νύχτας του Πάσχα, τότε δηλ. που πανηγυρίζουμε τη νίκη του Κυρίου πάνω στην αμαρτία και το θάνατο.
1)Το µυστήριο της Μετάνοιας, α. ονομάζεται και εξομολόγηση β. έχει κατοχυρωμένο το απόρρητο και από την Εκκλησία και από την Πολιτεία γ. συστάθηκε από τον ίδιο τον Χριστό δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το μυστήριο της Μετάνοιας…δ. όλα τα παραπάνω.
Ο Κύριος, αγαπούσε και συγχωρούσε τους αμαρτωλούς, όταν αυτοί έδειχναν πίστη και αγάπη
στο πρόσωπο του. Ακόμη, σύστησε το μυστήριο της Μετάνοιας ή Εξομολόγησης, παραχωρώντας την άδεια, τη δυνατότητα της άφεσης, στους αποστόλους και στους διαδόχους τους. Αυτά που λέμε στον ιερέα δεν κοινολογούνται. Ασφαλίζονται με το απόρρητο της Εξομολόγησης, που είναι κατοχυρωμένο και από την Εκκλησία και από την Πολιτεία.
2)Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες όσοι χριστιανοί είχαν κάνει βαριά
αµαρτήµατα. α. αποκόπτονταν από τη χριστιανική κοινότητα β. έπρεπε να μετανοήσουν
δημόσια γ. συγχωρούνταν από τον επίσκοπο τη νύχτα της Ανάστασης δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
1. Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες όσοι χριστιανοί είχαν κάνει βαριά αμαρτήματα…
δ. όλα τα παραπάνω
Στους πρώτους αιώνες, όσοι χριστιανοί είχαν βαριά αμαρτήσει, αποκόπτονταν από το
σώμα των πιστών. Για να επανασυνδεθούν με το σώμα της Εκκλησίας, έπρεπε να μετανοήσουν
δημόσια. Αναπέμπονταν γι' αυτούς ειδικές ευχές στη Θεία Λειτουργία και ύστερα από μακρά προπαρασκευή (συνήθως τη Μ. Σαρακοστή), έπαιρναν τη συγχώρηση από τον επίσκοπο και
γίνονταν δεκτοί στη Λειτουργία της νύχτας του Πάσχα, τότε δηλ. που πανηγυρίζουμε τη νίκη του Κυρίου πάνω στην αμαρτία και το θάνατο.
3)Στην εκκλησιαστική γλώσσα µετάνοια σηµαίνει. α. μεταμέλεια β. στεναχώρια γ. αλλαγή τρόπου σκέψης και τρόπου ζωής δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ : ΤΟ Γ
Πολλοί άνθρωποι, όταν αμαρτάνουν λυπούνται και στενοχωρούνται. Η αληθινή όμως
μετάνοια δεν είναι απλή μεταμέλεια. Είναι ο πόνος της καρδιάς μας, που δεν
ανταποκριθήκαμε στην αγάπη του Θεού, δεν τιμήσαμε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους
μας. Βιώνοντας το λάθος μας, αποφασίζουμε να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς,
δηλαδή μετανοούμε και ζητούμε συγχώρηση. Την επισφράγιση της συγχώρησης δίνει το
μυστήριο της Εξομολόγησης. Όπως στο Βάπτισμα με τη μεσολάβηση του ιερέα πήραμε τοφωτισμό του Αγίου Πνεύματος, έτσι κι εδώ με τη μεσιτεία του παίρνουμε την άφεση με τη
χάρη του Χριστού
4)Ο άνθρωπος ο οποίος µετανοεί. α. επανασυνδέεται με τον Θεό και τον συνάνθρωπο β. λυπάται επειδή δεν μπορεί να θεραπεύσει τα πάθη του γ. χαίρεται επειδή θα αποφύγει την τιμωρία για τα λάθη του δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
1. Ο άνθρωπος ο οποίος μετανοεί… α. επανασυνδέεται με τον Θεό και τον συνάνθρωπο
Η μετάνοια των ανθρώπων είναι διάχυτη στην ιερή ιστορία. Στην Παλαιά Διαθήκη άτομα και
λαός του Θεού πολλές φορές αμαρτάνουν, αλλά, όταν συνειδητοποιούν το λάθος τους
επιστρέφουν με συντριβή στο Θεό. Στους πρώτους αιώνες, όσοι χριστιανοί είχαν βαριά
αμαρτήσει, αποκόπτονταν από το σώμα των πιστών. Για να επανασυνδεθούν με το σώμα της
Εκκλησίας, έπρεπε να μετανοήσουν δημόσια. Αναπέμπονταν γι' αυτούς ειδικές ευχές στη Θεία
Λειτουργία και ύστερα από μακρά προπαρασκευή (συνήθως τη Μ. Σαρακοστή), έπαιρναν τη
συγχώρηση από τον επίσκοπο και γίνονταν δεκτοί στη Λειτουργία της νύχτας του Πάσχα, τότε
δηλ. που πανηγυρίζουμε τη νίκη του Κυρίου πάνω στην αμαρτία και το θάνατο. Πολλοίάνθρωποι, όταν αμαρτάνουν λυπούνται και στενοχωρούνται. Η αληθινή όμως μετάνοια δεν
είναι απλή μεταμέλεια. Είναι ο πόνος της καρδιάς μας, που δεν ανταποκριθήκαμε στην αγάπη
του Θεού, δεν τιμήσαμε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας. Βιώνοντας το λάθος μας
αποφασίζουμε να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς, δηλαδή μετανοούμε και
ζητούμε συγχώρηση.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ : ΤΟ Γ
Πολλοί άνθρωποι, όταν αμαρτάνουν λυπούνται και στενοχωρούνται. Η αληθινή όμως
μετάνοια δεν είναι απλή μεταμέλεια. Είναι ο πόνος της καρδιάς μας, που δεν
ανταποκριθήκαμε στην αγάπη του Θεού, δεν τιμήσαμε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους
μας. Βιώνοντας το λάθος μας, αποφασίζουμε να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς,
δηλαδή μετανοούμε και ζητούμε συγχώρηση. Την επισφράγιση της συγχώρησης δίνει το
μυστήριο της Εξομολόγησης. Όπως στο Βάπτισμα με τη μεσολάβηση του ιερέα πήραμε τοφωτισμό του Αγίου Πνεύματος, έτσι κι εδώ με τη μεσιτεία του παίρνουμε την άφεση με τη
χάρη του Χριστού
4)Ο άνθρωπος ο οποίος µετανοεί. α. επανασυνδέεται με τον Θεό και τον συνάνθρωπο β. λυπάται επειδή δεν μπορεί να θεραπεύσει τα πάθη του γ. χαίρεται επειδή θα αποφύγει την τιμωρία για τα λάθη του δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
1. Ο άνθρωπος ο οποίος μετανοεί… α. επανασυνδέεται με τον Θεό και τον συνάνθρωπο
Η μετάνοια των ανθρώπων είναι διάχυτη στην ιερή ιστορία. Στην Παλαιά Διαθήκη άτομα και
λαός του Θεού πολλές φορές αμαρτάνουν, αλλά, όταν συνειδητοποιούν το λάθος τους
επιστρέφουν με συντριβή στο Θεό. Στους πρώτους αιώνες, όσοι χριστιανοί είχαν βαριά
αμαρτήσει, αποκόπτονταν από το σώμα των πιστών. Για να επανασυνδεθούν με το σώμα της
Εκκλησίας, έπρεπε να μετανοήσουν δημόσια. Αναπέμπονταν γι' αυτούς ειδικές ευχές στη Θεία
Λειτουργία και ύστερα από μακρά προπαρασκευή (συνήθως τη Μ. Σαρακοστή), έπαιρναν τη
συγχώρηση από τον επίσκοπο και γίνονταν δεκτοί στη Λειτουργία της νύχτας του Πάσχα, τότε
δηλ. που πανηγυρίζουμε τη νίκη του Κυρίου πάνω στην αμαρτία και το θάνατο. Πολλοίάνθρωποι, όταν αμαρτάνουν λυπούνται και στενοχωρούνται. Η αληθινή όμως μετάνοια δεν
είναι απλή μεταμέλεια. Είναι ο πόνος της καρδιάς μας, που δεν ανταποκριθήκαμε στην αγάπη
του Θεού, δεν τιμήσαμε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας. Βιώνοντας το λάθος μας
αποφασίζουμε να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς, δηλαδή μετανοούμε και
ζητούμε συγχώρηση.
ΘΕΜΑ Β1
«Αν αμαρτάνεις, μην απελπίζεσαι. … Ακόμα και αν αμαρτάνεις κάθε ημέρα, κάθε ημέρα να
μετανοείς. … Μα στ' αλήθεια αυτός που θα μετανοήσει θα σωθεί; - αναρωτιούνται μερικοί.
Αυτό γίνεται απ' τη φιλανθρωπία του Κυρίου… Και όριο αυτή η αγάπη δε γνωρίζει. … Να έχεις λοιπόν θάρρος, γιατί αυτή η αγάπη νικάει την κακία (αμαρτία). Φαντάσου μια σπίθα να πέφτει
μες στο πέλαγος. Είναι ποτέ δυνατό να σταθεί ή να φανεί; Ό,τι είναι η σπίθα μπρος στο
πέλαγος, είναι και η κακία μπρος στη φιλανθρωπία του Θεού. Ή μάλλον η διαφορά είναι
ακόμη πιο μεγάλη. Γιατί το πέλαγος, όσο πλατύ κι αν είναι, κάπου τελειώνει βέβαια. H αγάπη
όμως του Θεού για τούς ανθρώπους τέλος δεν γνωρίζει» (Ιωάννης Χρυσόστομος).
Να σχολιάσετε το κείμενο σε σχέση με τους λόγους για τους οποίους φοβάται κάποιος να
προσέλθει στο μυστήριο της μετανοίας.
Απάντηση
Όταν κάνουμε το κακό, προσβάλλουμε το Θεό, περιφρονούμε τις εντολές του, δεν ανταποκρινόμαστε στην αγάπη του, κι ακόμη το κακό, η αμαρτία, μάς αποξενώνει από τους συνανθρώπους μας, διασπά τη σχέση μας με το περιβάλλον. Ό,τι κερδίσαμε, χρήματα ή δόξα, δεν μπορεί να βγάλει απ' την ψυχή μας το διχασμό, την αποτυχία, τη δυστυχία, τη μεγάλη μοναξιά που νιώθουμε. Αποτέλεσμα, λοιπόν, της αμαρτίας είναι και ό,τι νιώθουμε, όχι μόνο
ό,τι βλέπουμε ή ακούμε. Άρα, για να περιοριστεί το κακό, χρειάζεται να αλλάξει η εσωτερική
μας διάθεση, να ξαναβρούμε το στόχο μας και να επιστρέψει η καρδιά, ο νους και η θέλησή
μας στο Θεό. Κι αυτό είναι μετάνοια. Η μετάνοια των ανθρώπων είναι διάχυτη στην ιερή ιστορία. Στην Παλαιά Διαθήκη άτομα και λαός του Θεού πολλές φορές αμαρτάνουν, αλλά, όταν συνειδητοποιούν το λάθος τους επιστρέφουν με συντριβή στο Θεό. Στην Καινή Διαθήκη, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος κήρυττε τη μετάνοια (Μάρκ. 1, 4-5). Ο Κύριος, αγαπούσε και συγχωρούσε τους αμαρτωλούς, όταν αυτοί έδειχναν πίστη και αγάπη στο πρόσωπο του. Ακόμη, σύστησε το μυστήριο της Μετάνοιας ή Εξομολόγησης, παραχωρώντας την άδεια, τη δυνατότητα της άφεσης, στους
αποστόλους και στους διαδόχους τους. Μέσα από το κείμενο του Ιωάννη του Χρυσοστόμου προβάλλονται τρείς βασικοί λόγοι για τους οποίους κάποιος μπορεί να φοβόταν να εξομολογηθεί. Πρώτον η συχνότητα με την οποία αμαρτάνει κανείς, δεύτερον η ντροπή που μπορεί να λειτουργήσει σαν ανασταλτικός παράγοντας για την εξομολόγηση και τρίτον αν όντος η μετάνοια οδηγεί στην σωτηρία. Όσον αφορά τον πρώτο φόβο ο άγιος Χρυσόστομος απαντά να μην απελπίζεται κανείς, ακόμα και αν αμαρτάνει κάθε μέρα, αρκεί κάθε ημέρα και να μετανοεί. Στην συνέχεια μας λέει ότι η αγάπη του Θεού μας δίνει δύναμη και θάρρος ώστε να εξομολογηθούμε και να οδηγηθούμε στην μετάνοια. Τέλος η αγάπη του Θεού είναι άπειρη, ο ιερός Χρυσόστομος μάλιστα παρομοιάζει
την αγάπη του Θεού με πέλαγο και την αμαρτία με σπίθα για να μας αποδείξει μέσα από μια
πολύ ωραία εικόνα το ότι αν υπάρξει μετάνοια ο Θεός συγχωρεθεί .
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗΣ
α. Μετάνοια είναι. 1. μεσίτης και μέσω αυτού έρχεται η συγχώρεση των αμαρτιών
β. Τις αμαρτίες συγχωρεί... 2. σαμάνος που πέφτει σε καταληψία και έτσι λυτρώνει τους ανθρώπους από το μίασμα
γ. Όσα αναφέρει κάποιος στην εξομολόγηση.
3. η συμφιλίωση του άνθρωπου με τον εαυτό του, τους συνανθρώπους του και τον Θεό
δ. Ο ιερέας στην εξομολόγηση
είναι.
4. η ντροπή, που αισθάνεται ο εξομολογούμενος
ε. Εμπόδιο στη Μετάνοια είναι
5. η μεγάλη απόσταση Εκκλησίας και πόλεως
6. ο Θεός που είναι και αποδέκτης της εξομολόγησης
7. δεν κοινολογούνται, υπάρχει το απόρρητο που κατοχυρώνεται από την Εκκλησία και την Πολιτεία
ΕΡΩΤΣΗΣΕΙΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΚΕΝΟΥ
1)«Είναι ανθρώπινο το να αµαρτάνει κανείς. Μόνο ο Θεός είναι ................. Μερικά, όµως,
αµαρτήµατα απωθούνται και γίνονται................... που επηρεάζουν τόσο την ................... ζωή όσο
και τη ζωή των άλλων. Το µυστήριο της µετάνοιας µπορεί να απαλλάξει από τις συνέπειες της
αµαρτίας, τις τύψεις τις ............... (τραύµατα / µετάνοιας / προσωπική / αναµάρτητος / ενοχές)
2)«Ο Κύριος αγαπούσε και συγχωρούσε τους ................... όταν αυτοί έδειχναν .................... και ..............στο πρόσωπό Του. Γι αυτό τον λόγο σύστησε το ......................... της Μετάνοιας ή .......................(µυστήριο / αµαρτωλούς / αγάπη / εξοµολόγησης / πίστη)
3)«Το µυστήριο της .................. συνέστησε ο Χριστός µε την εκλογή των αποστόλων, που τους
ανέδειξε «.......... .............» και τους έδωσε την «................» να συγχωρούν αµαρτίες, να ................
το µυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και να διδάσκουν. Μετά τον Χριστό, οι απόστολοι όρισαν τους
.................. τους µε χειροτονία». (τελούν / "εξουσία" / Ιεροσύνης / διαδόχους / "αλιείς
ανθρώπων")
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
1)Όλες οι διαφορές στην ανθρώπινη κοινωνία προέρχονται από. α. την ανάπτυξη του πολιτισµού και της επιστήµης β. την αµαρτία και την έλλειψη αγάπης µεταξύ των ανθρώπων γ. τη δίψα τουανθρώπου για γνώση και πρόοδο
2) Η µετάνοια των ανθρώπων αναφέρεται. α. στην Παλαιά ∆ιαθήκη β. στην Καινή ∆ιαθήκη γ. και στην Παλαιά και στην Καινή ∆ιαθήκη Γ
3) Κατά την Εκκλησία, όταν ο πιστός εξοµολογείται. α. αποκτά τη δυνατότητα να βελτιωθεί από µόνος του β. ο ιερέας δικαιώνει όλα του τα λάθη γ. ο Θεός συγχωρεί και θεραπεύει όλες του τις αστοχίες
4) Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες το µυστήριο της Μετάνοιας. α. γινόταν δηµόσια
β. γινόταν, όπως ακριβώς γίνεται και σήµερα γ. δεν είχε ακόµη συσταθεί
5) Μετάνοια είναι. α. αναγκαίο κακό β. η υποκριτική παραδοχή των
σφαλµάτων γ. αλλαγή τρόπου σκέψης και ζωής
6) Μετάνοια λέγεται. α. ένα συναίσθηµα ενοχής β. αλλαγή της εσωτερικής διάθεσης και ζωής του ανθρώπου γ. το αίσθηµα φόβου απέναντι στον Θεό
7) Ο Χριστός έδωσε «εξουσία» στους αποστόλους. α. να διοικούν την Εκκλησία µε µέτρα
πολιτικά και νοµικά β. να υπηρετούν την πολιτική εξουσία προς όφελος της Εκκλησίας γ. να συγχωρούν αµαρτίες, να τελούν τη Θεία Ευχαριστία και να διδάσκουν
8) Ο Χριστός έδωσε τη δυνατότητα της άφεσης των αµαρτιών. α. στους αποστόλους και τους διαδόχους τους β. στους προφήτες της Παλαιάς ∆ιαθήκης
γ. στον Αβραάµ και τον Μωυσή
9) Οτιδήποτε αναφέρεται στην εξοµολόγηση. α. είναι απόρρητο β. γράφεται σε ένα ειδικό
βιβλίο γ. ανακοινώνεται στην εκκλησία
10) Στην Εκκλησία µετάνοια θεωρείται η. α. επιστροφή του νου, της καρδιάς, της θέλησης στον Θεό
β. δίκαιη τιµωρία για τα λάθη µας γ. µετάδοση της Θείας Κοινωνίας
11) Στην Καινή ∆ιαθήκη ο Ιωάννης ο Πρόδροµος, α. κήρυττε τη µετάνοια β. κατάγγελλε τους Ρωµαίους γ. µιλούσε για την Αποκάλυψη
12) Στους πρώτους αιώνες η
εξοµολόγηση και η µετάνοια. α. γινόταν δηµόσια β. γινόταν µετά τη Λειτουργία του Πάσχα γ. γινόταν τη Μεγάλη Παρασκευή Α
13)Το απόρρητο της Εξοµολόγησης είναι κατοχυρωµένο. α. µόνο από την Πολιτεία β. µόνο από την
Εκκλησία γ. και από την Πολιτεία και από την Εκκλησία
14) Το µυστήριο της Εξοµολόγησης τελεί ο Επίσκοπος, καθώς επίσης. α. η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας β. κάθε πιστός χριστιανός που έχει γνώσεις ψυχολογίας γ. έµπειρος ιερέας, ο οποίος λέγεται εξοµολόγος ή πνευµατικός
15) Το µυστήριο της Μετάνοιας ή Εξοµολόγησης συστάθηκε από... α. τον Χριστό β. τον Απόστολο Παύλο γ. τον Απόστολο Πέτρο
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΩΣΤΟΥ ΛΑΘΟΥΣ
Η βαθύτερη σηµασία του µυστηρίου της Μετάνοιας είναι ότι εκείνος που µετανοεί και καταφεύγει στον Θεό,συγχωρείται. Σ
24 Η διδασκαλία για τη µετάνοια ήταν άγνωστη στην Παλαιά ∆ιαθήκη. Λ
24 Η εξοµολόγηση των αµαρτιών µπροστά σε µια εικόνα αντικαθιστά το µυστήριο της Εξοµολόγησης. Λ
24 Η µετάνοια οδηγεί στην απελπισία. Λ
24 Μόνο ο Θεός είναι αναµάρτητος. Σ
24 Οι ιερείς εξοµολογούν αλλά δεν εξοµολογούνται. Λ
24 Στην Εκκλησία, οι όροι Μετάνοια και Εξοµολόγηση δεν συνδέονται µεταξύ τους Λ
24 Στο µυστήριο της Μετανοίας ο Θεός συγχωρεί δια του ιερέα. Σ
24 Το αίσθηµα ντροπής είναι ενδεικτικό της πορείας προς τη µετάνοια. Λ
24 Το έργο του εξοµολόγου-ιερέα ταυτίζεται µε αυτό του κοινωνικού λειτουργού.
«Αν αμαρτάνεις, μην απελπίζεσαι. … Ακόμα και αν αμαρτάνεις κάθε ημέρα, κάθε ημέρα να
μετανοείς. … Μα στ' αλήθεια αυτός που θα μετανοήσει θα σωθεί; - αναρωτιούνται μερικοί.
Αυτό γίνεται απ' τη φιλανθρωπία του Κυρίου… Και όριο αυτή η αγάπη δε γνωρίζει. … Να έχεις λοιπόν θάρρος, γιατί αυτή η αγάπη νικάει την κακία (αμαρτία). Φαντάσου μια σπίθα να πέφτει
μες στο πέλαγος. Είναι ποτέ δυνατό να σταθεί ή να φανεί; Ό,τι είναι η σπίθα μπρος στο
πέλαγος, είναι και η κακία μπρος στη φιλανθρωπία του Θεού. Ή μάλλον η διαφορά είναι
ακόμη πιο μεγάλη. Γιατί το πέλαγος, όσο πλατύ κι αν είναι, κάπου τελειώνει βέβαια. H αγάπη
όμως του Θεού για τούς ανθρώπους τέλος δεν γνωρίζει» (Ιωάννης Χρυσόστομος).
Να σχολιάσετε το κείμενο σε σχέση με τους λόγους για τους οποίους φοβάται κάποιος να
προσέλθει στο μυστήριο της μετανοίας.
Απάντηση
Όταν κάνουμε το κακό, προσβάλλουμε το Θεό, περιφρονούμε τις εντολές του, δεν ανταποκρινόμαστε στην αγάπη του, κι ακόμη το κακό, η αμαρτία, μάς αποξενώνει από τους συνανθρώπους μας, διασπά τη σχέση μας με το περιβάλλον. Ό,τι κερδίσαμε, χρήματα ή δόξα, δεν μπορεί να βγάλει απ' την ψυχή μας το διχασμό, την αποτυχία, τη δυστυχία, τη μεγάλη μοναξιά που νιώθουμε. Αποτέλεσμα, λοιπόν, της αμαρτίας είναι και ό,τι νιώθουμε, όχι μόνο
ό,τι βλέπουμε ή ακούμε. Άρα, για να περιοριστεί το κακό, χρειάζεται να αλλάξει η εσωτερική
μας διάθεση, να ξαναβρούμε το στόχο μας και να επιστρέψει η καρδιά, ο νους και η θέλησή
μας στο Θεό. Κι αυτό είναι μετάνοια. Η μετάνοια των ανθρώπων είναι διάχυτη στην ιερή ιστορία. Στην Παλαιά Διαθήκη άτομα και λαός του Θεού πολλές φορές αμαρτάνουν, αλλά, όταν συνειδητοποιούν το λάθος τους επιστρέφουν με συντριβή στο Θεό. Στην Καινή Διαθήκη, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος κήρυττε τη μετάνοια (Μάρκ. 1, 4-5). Ο Κύριος, αγαπούσε και συγχωρούσε τους αμαρτωλούς, όταν αυτοί έδειχναν πίστη και αγάπη στο πρόσωπο του. Ακόμη, σύστησε το μυστήριο της Μετάνοιας ή Εξομολόγησης, παραχωρώντας την άδεια, τη δυνατότητα της άφεσης, στους
αποστόλους και στους διαδόχους τους. Μέσα από το κείμενο του Ιωάννη του Χρυσοστόμου προβάλλονται τρείς βασικοί λόγοι για τους οποίους κάποιος μπορεί να φοβόταν να εξομολογηθεί. Πρώτον η συχνότητα με την οποία αμαρτάνει κανείς, δεύτερον η ντροπή που μπορεί να λειτουργήσει σαν ανασταλτικός παράγοντας για την εξομολόγηση και τρίτον αν όντος η μετάνοια οδηγεί στην σωτηρία. Όσον αφορά τον πρώτο φόβο ο άγιος Χρυσόστομος απαντά να μην απελπίζεται κανείς, ακόμα και αν αμαρτάνει κάθε μέρα, αρκεί κάθε ημέρα και να μετανοεί. Στην συνέχεια μας λέει ότι η αγάπη του Θεού μας δίνει δύναμη και θάρρος ώστε να εξομολογηθούμε και να οδηγηθούμε στην μετάνοια. Τέλος η αγάπη του Θεού είναι άπειρη, ο ιερός Χρυσόστομος μάλιστα παρομοιάζει
την αγάπη του Θεού με πέλαγο και την αμαρτία με σπίθα για να μας αποδείξει μέσα από μια
πολύ ωραία εικόνα το ότι αν υπάρξει μετάνοια ο Θεός συγχωρεθεί .
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗΣ
α. Μετάνοια είναι. 1. μεσίτης και μέσω αυτού έρχεται η συγχώρεση των αμαρτιών
β. Τις αμαρτίες συγχωρεί... 2. σαμάνος που πέφτει σε καταληψία και έτσι λυτρώνει τους ανθρώπους από το μίασμα
γ. Όσα αναφέρει κάποιος στην εξομολόγηση.
3. η συμφιλίωση του άνθρωπου με τον εαυτό του, τους συνανθρώπους του και τον Θεό
δ. Ο ιερέας στην εξομολόγηση
είναι.
4. η ντροπή, που αισθάνεται ο εξομολογούμενος
ε. Εμπόδιο στη Μετάνοια είναι
5. η μεγάλη απόσταση Εκκλησίας και πόλεως
6. ο Θεός που είναι και αποδέκτης της εξομολόγησης
7. δεν κοινολογούνται, υπάρχει το απόρρητο που κατοχυρώνεται από την Εκκλησία και την Πολιτεία
ΕΡΩΤΣΗΣΕΙΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΚΕΝΟΥ
1)«Είναι ανθρώπινο το να αµαρτάνει κανείς. Μόνο ο Θεός είναι ................. Μερικά, όµως,
αµαρτήµατα απωθούνται και γίνονται................... που επηρεάζουν τόσο την ................... ζωή όσο
και τη ζωή των άλλων. Το µυστήριο της µετάνοιας µπορεί να απαλλάξει από τις συνέπειες της
αµαρτίας, τις τύψεις τις ............... (τραύµατα / µετάνοιας / προσωπική / αναµάρτητος / ενοχές)
2)«Ο Κύριος αγαπούσε και συγχωρούσε τους ................... όταν αυτοί έδειχναν .................... και ..............στο πρόσωπό Του. Γι αυτό τον λόγο σύστησε το ......................... της Μετάνοιας ή .......................(µυστήριο / αµαρτωλούς / αγάπη / εξοµολόγησης / πίστη)
3)«Το µυστήριο της .................. συνέστησε ο Χριστός µε την εκλογή των αποστόλων, που τους
ανέδειξε «.......... .............» και τους έδωσε την «................» να συγχωρούν αµαρτίες, να ................
το µυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και να διδάσκουν. Μετά τον Χριστό, οι απόστολοι όρισαν τους
.................. τους µε χειροτονία». (τελούν / "εξουσία" / Ιεροσύνης / διαδόχους / "αλιείς
ανθρώπων")
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
1)Όλες οι διαφορές στην ανθρώπινη κοινωνία προέρχονται από. α. την ανάπτυξη του πολιτισµού και της επιστήµης β. την αµαρτία και την έλλειψη αγάπης µεταξύ των ανθρώπων γ. τη δίψα τουανθρώπου για γνώση και πρόοδο
2) Η µετάνοια των ανθρώπων αναφέρεται. α. στην Παλαιά ∆ιαθήκη β. στην Καινή ∆ιαθήκη γ. και στην Παλαιά και στην Καινή ∆ιαθήκη Γ
3) Κατά την Εκκλησία, όταν ο πιστός εξοµολογείται. α. αποκτά τη δυνατότητα να βελτιωθεί από µόνος του β. ο ιερέας δικαιώνει όλα του τα λάθη γ. ο Θεός συγχωρεί και θεραπεύει όλες του τις αστοχίες
4) Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες το µυστήριο της Μετάνοιας. α. γινόταν δηµόσια
β. γινόταν, όπως ακριβώς γίνεται και σήµερα γ. δεν είχε ακόµη συσταθεί
5) Μετάνοια είναι. α. αναγκαίο κακό β. η υποκριτική παραδοχή των
σφαλµάτων γ. αλλαγή τρόπου σκέψης και ζωής
6) Μετάνοια λέγεται. α. ένα συναίσθηµα ενοχής β. αλλαγή της εσωτερικής διάθεσης και ζωής του ανθρώπου γ. το αίσθηµα φόβου απέναντι στον Θεό
7) Ο Χριστός έδωσε «εξουσία» στους αποστόλους. α. να διοικούν την Εκκλησία µε µέτρα
πολιτικά και νοµικά β. να υπηρετούν την πολιτική εξουσία προς όφελος της Εκκλησίας γ. να συγχωρούν αµαρτίες, να τελούν τη Θεία Ευχαριστία και να διδάσκουν
8) Ο Χριστός έδωσε τη δυνατότητα της άφεσης των αµαρτιών. α. στους αποστόλους και τους διαδόχους τους β. στους προφήτες της Παλαιάς ∆ιαθήκης
γ. στον Αβραάµ και τον Μωυσή
9) Οτιδήποτε αναφέρεται στην εξοµολόγηση. α. είναι απόρρητο β. γράφεται σε ένα ειδικό
βιβλίο γ. ανακοινώνεται στην εκκλησία
10) Στην Εκκλησία µετάνοια θεωρείται η. α. επιστροφή του νου, της καρδιάς, της θέλησης στον Θεό
β. δίκαιη τιµωρία για τα λάθη µας γ. µετάδοση της Θείας Κοινωνίας
11) Στην Καινή ∆ιαθήκη ο Ιωάννης ο Πρόδροµος, α. κήρυττε τη µετάνοια β. κατάγγελλε τους Ρωµαίους γ. µιλούσε για την Αποκάλυψη
12) Στους πρώτους αιώνες η
εξοµολόγηση και η µετάνοια. α. γινόταν δηµόσια β. γινόταν µετά τη Λειτουργία του Πάσχα γ. γινόταν τη Μεγάλη Παρασκευή Α
13)Το απόρρητο της Εξοµολόγησης είναι κατοχυρωµένο. α. µόνο από την Πολιτεία β. µόνο από την
Εκκλησία γ. και από την Πολιτεία και από την Εκκλησία
14) Το µυστήριο της Εξοµολόγησης τελεί ο Επίσκοπος, καθώς επίσης. α. η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας β. κάθε πιστός χριστιανός που έχει γνώσεις ψυχολογίας γ. έµπειρος ιερέας, ο οποίος λέγεται εξοµολόγος ή πνευµατικός
15) Το µυστήριο της Μετάνοιας ή Εξοµολόγησης συστάθηκε από... α. τον Χριστό β. τον Απόστολο Παύλο γ. τον Απόστολο Πέτρο
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΩΣΤΟΥ ΛΑΘΟΥΣ
Η βαθύτερη σηµασία του µυστηρίου της Μετάνοιας είναι ότι εκείνος που µετανοεί και καταφεύγει στον Θεό,συγχωρείται. Σ
24 Η διδασκαλία για τη µετάνοια ήταν άγνωστη στην Παλαιά ∆ιαθήκη. Λ
24 Η εξοµολόγηση των αµαρτιών µπροστά σε µια εικόνα αντικαθιστά το µυστήριο της Εξοµολόγησης. Λ
24 Η µετάνοια οδηγεί στην απελπισία. Λ
24 Μόνο ο Θεός είναι αναµάρτητος. Σ
24 Οι ιερείς εξοµολογούν αλλά δεν εξοµολογούνται. Λ
24 Στην Εκκλησία, οι όροι Μετάνοια και Εξοµολόγηση δεν συνδέονται µεταξύ τους Λ
24 Στο µυστήριο της Μετανοίας ο Θεός συγχωρεί δια του ιερέα. Σ
24 Το αίσθηµα ντροπής είναι ενδεικτικό της πορείας προς τη µετάνοια. Λ
24 Το έργο του εξοµολόγου-ιερέα ταυτίζεται µε αυτό του κοινωνικού λειτουργού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου