Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ορθοδοξίας

12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ορθοδοξίας
β) Ποιος είναι ο τρόπος αναγνώρισης των αγίων στην Ορθόδοξη και στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία;

(15 Μονάδες)
Η τιμή των αγίων στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποτελεί συνέχεια της τιμής προς τους πρώτους μάρτυρες του Χριστιανισμού. Κάθε πιστός στο βαθμό που μετέχει στον κυρίως Άγιο Ιησού Χριστό μπορεί να γίνει κατά χάριν άγιος. Τα συγκεκριμένα πρόσωπα όμως τιμώνται και εορτάζονται από την Εκκλησία και προσκυνούνται τα άγια λείψανα ώστε κάθε χριστιανός να παραδειγματίζεται, να τους μιμείται και να οδηγείται μέσω αυτών στο Χριστό.
Στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία η τιμή των αγίων υπάρχει αλλά διαφέρουν τα κριτήρια και η διαδικασία αναγνώρισης ενός αγίου. Στους Ρωμαιοκαθολικούς κρίνεται η προσωπικότητα του αγίου και η ανακήρυξή του γίνεται με μια γραφειοκρατική διαδικασία, που είναι ένα είδος δικαστηρίου, ενώ στους ορθόδοξους η αναγνώριση ξεκινά αυθόρμητα από το λαό που δίνει έμφαση στα σημεία με τα οποία ο Θεός αναδεικνύει τον άγιο, (θαύματα κτλ.).

ΘΕΜΑ Α2
α) Να αναφέρετε την κύρια διαφορά στο πώς αντιλαμβάνεται τον τρόπο οργάνωσης της διοίκησης  της Εκκλησίας η Ορθόδοξη Εκκλησία και ο Ρωμαιοκαθολικισμός.
(10 Μονάδες)

Κατά την ορθόδοξη διδασκαλία η φανέρωση της Εκκλησίας γίνεται στα πλαίσια της τοπικής ευχαριστιακής σύναξης  και πρωταρχικό ρόλο για τη σύσταση της Εκκλησίας παίζει η αδιάκοπη συνέχεια και σωστή λειτουργία αυτής της σύναξης. Αυτά τα διασφαλίζει ο θεσμός του επισκόπου όταν αδιάσπα στασυνεχίζεται από την εποχή των αποστόλων, όταν βρίσκεται σε κοινότητα πίστεως με τους υπόλοιπους επισκόπους και όταν περιβάλλεται από τον πιστό λαό. Το σύνολο των επισκόπων ενός τόπου ή όλης της Εκκλησίας λαμβάνει αποφάσεις και διοικεί μέσα από το θεσμό της Συνόδου και ειδικά της Οικουμενικής που φωτίζεται από το Άγιο Πνεύμα. 
Από τους Ρωμαιοκαθολικούς ο Επίσκοπος (Πάπας) Ρώμης θεωρείται διάδοχος του Πέτρου που κατά την άποψή τους ήταν επικεφαλής των αποστόλων και αρχηγός της Εκκλησίας. Έτσι προέκυψε μια Εκκλησία με ισχυρή διοίκηση, αλλά με κληρικοκρατικά και συγκεντρωτικά χαρακτηριστικά. Χαρακτηριστικό του διοικητικού συγκεντρωτισμού και της απόλυτης εξουσίας του πάπα είναι η αντίληψη για το αλάθητο του, και ο απόλυτος ρόλος του στη λήψη αποφάσεων σε κάθε Σύνοδο Επισκόπων. Ωστόσο, μετά τη Β' Σύνοδο του Βατικανού (1962- 1965) αναβαθμίστηκε η θέση των υπόλοιπων Επισκόπων στη διοίκηση της Εκκλησίας. Αναγνωρίστηκε επίσης ο ιδιαίτερος ρόλος των λαϊκών στο σώμα της Εκκλησίας και προωθήθηκε η ενεργότερη συμμετοχή τους στη λατρεία

α) Είναι γνωστό ότι οι Προτεστάντες αρνούνται οποιαδήποτε έννοια Παράδοσης και στηρίζονται μόνο στην Αγία Γραφή. Πώς οδηγήθηκαν σ’ αυτή τη θέση;
(10 Μονάδες)

Οι Προτεστάντες αρνούμενοι τις αυθαιρεσίες του πάπα αρνήθηκαν μαζί και το Ρωμαιοκαθολισμό, και το νήμα που τους ένωνε με τη συνέχεια της Εκκλησίας. Βάσισαν την πίστη τους μόνο στην Αγία Γραφή και αρνήθηκαν οποιαδήποτε έννοια Παράδοσης. Έτσι όμως έχασαν τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουν όποια προβλήματα παρουσιάζονταν στην εποχή τους και για να ξεπεράσουν αυτήν τη δυσκολία δημιούργησαν ένα ιδεολογικό σύστημα αρχών



α) Να περιγράψετε τον συνοδικό τρόπο διοίκησης της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
(10 Μονάδες)

Κατά την ορθόδοξη διδασκαλία η φανέρωση της Εκκλησίας γίνεται στα πλαίσια της τοπικής ευχαριστιακής σύναξης  και πρωταρχικό ρόλο για τη σύσταση της Εκκλησίας παίζει η αδιάκοπη συνέχεια και σωστή λειτουργία αυτής της σύναξης. Αυτά τα διασφαλίζει ο θεσμός του επισκόπου όταν αδιάσπα στασυνεχίζεται από την εποχή των αποστόλων, όταν βρίσκεται σε κοινότητα πίστεως με τους υπόλοιπους επισκόπους και όταν περιβάλλεται από τον πιστό λαό. Το σύνολο των επισκόπων ενός τόπου ή όλης της Εκκλησίας λαμβάνει αποφάσεις και διοικεί μέσα από το θεσμό της Συνόδου και ειδικά της Οικουμενικής που φωτίζεται από το Άγιο Πνεύμα



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου