Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014

ΜΑΘΗΜΑ 23

Η ευχή που ακολουθεί, είναι τμήμα της Θείας Λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου:
«Θυμήσου, Κύριε, τον λαό που στέκεται ολόγυρα, και εκείνους πού δικαιολογημένα
απουσίασαν (από τη Λειτουργία), και ελέησε αυτούς και εμάς σύμφωνα με το πλούσιο
έλεος Σου. Γέμισε τις αποθήκες τους με κάθε αγαθό· διατήρησε τους συζυγικούς δεσμούς
τους με ειρήνη και ομόνοια· ανάθρεψε τα νήπια· παιδαγώγησε τη νεότητα· στήριξε τα
γηρατειά· παρηγόρησε τους μικρόψυχους (δειλούς)· … επανάφερε τους πλανημένους και
ένωσέ τους με την Αγία Σου Καθολική και Αποστολική Εκκλησία… Θυμήσου, Κύριε ο Θεός
μας, … όλους που έχουν ανάγκη από τη μεγάλη Σου ευσπλαχνία· και αυτούς που μας
αγαπούν, και εκείνους που μας μισούν, και αυτούς οι οποίοι παράγγειλαν σ' εμάς … να
προσευχόμαστε γι' αυτούς. … Επίσης και εκείνους, τους οποίους δεν αναφέραμε, γιατί δεν
τους ξέρουμε ή γιατί τους λησμονήσαμε…. Γιατί Συ, Κύριε, είσαι η βοήθεια των αβοήθητων,
η ελπίδα των απελπισμένων …». Υπάρχει η αντίληψη ότι η Εκκλησία ενδιαφέρεται
περισσότερο για τη «μέλλουσα ζωή» και αδιαφορεί για τις παρούσες ανάγκες του
ανθρώπου. Να εντοπίσετε στο κείμενο στοιχεία που προβάλλουν μια διαφορετική

προσέγγιση και να τα σχολιάσετε.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Μπαίνοντας στο ναό είναι σαν να πατούμε στον ουρανό. Ο χρόνος καταργείται, γιατί
ζούμε συγχρόνως τη ζωή και το έργο του Χριστού (παρελθόν), αυτό που γίνεται τώρα με τη
σύναξη των πιστών και το δεσμό τους με τον Κύριο (παρόν) και αυτό που θα 'ρθει, το
προσδοκώμενο, το αιώνιο. Αυτό το τελευταίο είναι η Βασιλεία των ουρανών που
προγευόμαστε με τα τελούμενα στη Θεία Λειτουργία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Εκκλησία
ενδιαφέρεται περισσότερο για την «μέλλουσα ζωή». Αυτό φαίνεται και από τις παρακλήσεις
της παραπάνω ευχής όταν οι πιστοί παρακαλούν το Θεό να γέμισε τις αποθήκες των
ανθρώπων με κάθε αγαθό, να διατήρησε τους συζυγικούς δεσμούς τους με ειρήνη και
ομόνοια, ν’ ανάθρεψε τα νήπια, να παιδαγώγησε τη νεότητα, να στήριξε τα γηρατειά, να
παρηγόρησε τους μικρόψυχους. Όλες αυτές οι ευχές αναφέρονται σε ανάγκες υλικές και μη
που έχουν οι άνθρωποι σε αυτή την ζωή. Το έργο της Εκκλησίας είναι να μας διδάσκει, να μας
αγιάζει και να μας ποιμαίνει. Έτσι η Εκκλησία μάς καθοδηγεί με τους πνευματικούς ποιμένες
οι οποίοι φρoντίζoυv και για τις υλικές ανάγκες των ενοριτών. Ιδρύματα, στέγες ορφανών και γερόντων προσφέρουν θαλπωρή και παρηγοριά σε πολλές πονεμένες ψυχές. Αυτά γίνονταν
και στην αρχαία Εκκλησία: η λατρευτική σύναξη ήταν συνδυασμένη με τη φιλανθρωπία
ΘΕΜΑ Β1
Το απόσπασμα που ακολουθεί, προέρχεται από την ευχή της Αγίας Αναφοράς, στη Θεία
Λειτουργία. «Κύριε, … συντρόφευσε στο ταξίδι αυτούς που ταξιδεύουν στη θάλασσα·
συνόδευσε αυτούς που οδοιπορούν· προστάτευσε τις χήρες· υπεράσπισε τα ορφανά·
ελευθέρωσε τους αιχμαλώτους· θεράπευσε τους ασθενείς. Θυμήσου, Κύριε ο Θεός μας,
εκείνους που βρίσκονται στα δικαστήρια και στα καταναγκαστικά έργα… και στις εξορίες και
σε πικρές δουλείες και σε κάθε θλίψη και ανάγκη και δύσκολη περίσταση, καθώς και όλους
που έχουν ανάγκη από τη μεγάλη Σου ευσπλαχνία· … Συ ο ίδιος να γίνεις τα πάντα για όλους·
Συ που γνωρίζεις τον καθένα και καθετί που ζητεί, την οικογένεια και τις ανάγκες της. Σώσε,
Κύριε, την πόλη …αυτή και κάθε πόλη και χώρα από πείνα, επιδημία, σεισμό, καταποντισμό,
πυρκαγιά, σφαγή, επιδρομή αλλοφύλων και εμφύλιο πόλεμο» (Μέγας Βασίλειος). Με βάση το
περιεχόμενο του κειμένου, να διατυπώσετε τις απόψεις σας για τη σημασία της Θείας
Λειτουργίας σε σχέση με τα προβλήματα του ανθρώπου και του κόσμου.
Απάντηση
Κατά τη Θεία Λειτουργία, προσευχόμαστε στο Θεό για ολόκληρη τη δημιουργία. Μέσα
από τις «αιτήσεις» (παρακλήσεις) του διακόνου ή του ιερέα, παρακαλούμε το Θεό για την
πόλη που κατοικούμε, αλλά και για όλες τις πόλεις και τους ανθρώπους που μένουν σ' αυτές,
τον παρακαλούμε για ευεργετική πνοή του ανέμου, για ευφορία της γης, για ειρήνη, γι' αυτούς
που ταξιδεύουν, για τους αρρώστους, τους καταπονημένους, τους αιχμαλώτους, για να μας
διαφυλάξει από κάθε θλίψη, οργή, κίνδυνο και ανάγκη. Μέσα από όλα αυτά τα αιτήματα
γίνεται σαφές ότι κατά τη Θεία Λειτουργία εκδηλώνεται βαθύτατο ενδιαφέρον για τον
άνθρωπο, αλλά και για τον κόσμο που τον περιβάλλει. Τα αιτήματα απευθύνονται στη θεϊκή
αγάπη, την οποία ο χριστιανός καλείται να μιμηθεί, προσευχόμενος για όλους τους
ανθρώπους. Κατά τη Θεία Λειτουργία, οι χριστιανοί προσευχόμενοι γίνονται η ψυχή του
κόσμου. Οι αιτήσεις μάς θυμίζουν ακόμη ότι από το Θεό εξαρτάται η ύπαρξη και η συντήρηση
της δημιουργίας. Μέσα από την Θεία Λειτουργία ο άνθρωπος υπερβαίνει τα όρια του
ατομισμού.
ΘΕΜΑ Β1
Στη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας ακούγονται το Αποστολικό ανάγνωσμα, που
περιλαμβάνει ένα απόσπασμα από τις Πράξεις των Αποστόλων ή τις Επιστολές της Καινής
Διαθήκης και το Ευαγγελικό ανάγνωσμα, που υπενθυμίζει κάποια πτυχή από το κήρυγμα,
τα θαύματα και άλλα γεγονότα της επίγειας ζωής του Χριστού. Εξηγείστε τον λόγο για τον
οποίο διαβάζονται στη λατρευτική σύναξη της Εκκλησίας και τον σκοπό που υπηρετούν στη
ζωή του χριστιανού.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Και τα δύο αναγνώσματα έχουν σκοπό να υπενθυμίσουν στους χριστιανούς τις
θεμελιακές αλήθειες της πίστης και να τους ενισχύσουν στον πνευματικό τους αγώνα. Ο λόγος
του Θεού που ακούγεται στη λατρεία έχει μια αμεσότητα: ο ίδιος ο Κύριος βρίσκεται ανάμεσά
μας και μας διδάσκει. Η ώρα των αναγνωσμάτων είναι ιερή, επειδή δε γίνεται απλή ανάγνωση
της Καινής Διαθήκης αλλά βίωση της θεϊκής παρουσίας. Γι' αυτό και ζητούμε τη χάρη του Θεού
για την κατανόηση τους και πολύ περισσότερο για να μπορέσουμε να μιμηθούμε το
παράδειγμα του ίδιου του Χριστού ως πρότυπου συμπεριφοράς απέναντι στους
συνανθρώπους μας
Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής με σύντομη αιτιολόγηση 
1)Το πρώτο µέρος της Θείας Λειτουργίας ονοµάζεται. α. Λειτουργία των Κατηχουμένων β. Λειτουργία των πιστών γ. Λειτουργία του λαού δ. Λειτουργία των κληρικών
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Το πρώτο μέρος της Θείας Λειτουργίας ονομάζεται…α. Λειτουργία των Κατηχουμένων. Η Θεία Λειτουργία διακρίνεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο ονομάζεται «Λειτουργία των
Κατηχουμένων», διότι κατά τη διάρκειά του παρέμεναν στο ναό και οι κατηχούμενοι (δηλαδή
αυτοί που προετοιμάζονταν για το Βάπτισμα). Το δεύτερο τμήμα ονομάζεται «Λειτουργία των
πιστών», διότι σ' αυτό παραβρίσκονταν μόνο όσοι με το Βάπτισμά τους εντάχθηκαν στο
«σώμα του Χριστού», οι πιστοί.
2)Στη λατρεία, µε το ευαγγελικό ανάγνωσµα, η Εκκλησία θυµάται.
α. τα θαύματα του Χριστού β. το κήρυγμα του Ιησού γ. τη ζωή, τα Πάθη και την Ανάσταση του Χριστού δ. όλα τα παραπάνω
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:Στη λατρεία, με το ευαγγελικό ανάγνωσμα, η Εκκλησία θυμάται…δ. όλα τα παραπάνω.
Το αποστολικό ανάγνωσμα περιλαμβάνει μια περικοπή από τις Πράξεις των Αποστόλων ή τις
Επιστολές της Καινής Διαθήκης. Το ευαγγελικό ανάγνωσμα μας υπενθυμίζει κάποια πτυχή από
το κήρυγμα του Κυρίου, από τα θαύματά του ή από άλλα γεγονότα της επίγειας ζωής του. Καιτα δύο αναγνώσματα έχουν σκοπό να υπενθυμίσουν στους χριστιανούς τις θεμελιακές
αλήθειες της πίστης και να τους ενισχύσουν στον πνευματικό τους αγώνα. Ο λόγος του Θεού
που ακούγεται στη λατρεία έχει μια αμεσότητα: ο ίδιος ο Κύριος βρίσκεται ανάμεσά μας και
μας διδάσκει. Η ώρα των αναγνωσμάτων είναι ιερή, επειδή δε γίνεται απλή ανάγνωση της
Καινής Διαθήκης αλλά βίωση της θεϊκής παρουσίας. Γι' αυτό και ζητούμε τη χάρη του Θεού για
την κατανόηση τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου