Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

9. Αρχή και πορεία του κόσμου

α) Ποιο είναι το θεολογικό νόημα της φράσης «καλά λίαν», η οποία υπάρχει στο κείμενο
της Γένεσης σχετικά με τη δημιουργία του κόσμου;
(10 Μονάδες)
α) Τι δηλώνει το «εν αρχή» στη διήγηση της Γένεσης για τη δημιουργία του κόσμου;
(10 Μονάδες)
β) Σύμφωνα με τη διήγηση της Αγίας Γραφής η δημιουργία του κόσμου έγινε διαδοχικά σε έξι ημέρες. Να εξηγήσετε τη σημασία των «έξι ημερών» καθώς και το δυναμικό και εξελικτικό χαρακτήρα της δημιουργίας.
(15 Μονάδες)
β) Σύμφωνα με τη διήγηση της Αγίας Γραφής, όλα έχουν δημιουργηθεί «καλά λίαν». Πώς συνδέεται η έκφραση αυτή με το σύγχρονο οικολογικό πρόβλημα;
(15 Μονάδες)
α) Τι συμπεραίνεις από το γεγονός ότι η επιστήμη ερευνά το «πώς και πότε» της δημιουργίας και η θρησκεία το «ποιός και γιατί»;
(10 Μονάδες)
α) Για ποιους λόγους η επιστήμη και η θεολογία δεν συγκρούονται στο ζήτημα της δημιουργίας του κόσμου;
(10 Μονάδες)
α) Στο τέλος της διήγησης για τη δημιουργία του κόσμου στη Γένεση σημειώνεται η φράση:
«και είδεν ο Θεός τα πάντα, όσα εποίησε και ιδού καλά λίαν» (ο Θεός είδε όλα όσα δημιούργησε ότι είναι καλά λίαν). Τι δηλώνει αυτή η φράση;
(10 Μονάδες)
«Πώς γίνεται να γνωρίσει ο άνθρωπος τον Θεό όχι διανοητικά αλλά να έχει εμπειρία από Αυτόν, να έχει “σχέση” πραγματική μαζί Του; Αυτό μπορεί να γίνει, όπως μπορεί να γνωρίσει κανείς τον ζωγράφο μέσα από τη ζωγραφιά του, τον μουσουργό μέσα από τη μουσική του, τον ποιητή μέσα από το ποίημα. Γνωρίζουμε τον δημιουργό μέσα από το προσωπικό του δημιούργημα, την διαφορετικότητά του (το μοναδικό και ανεπανάληπτο της ύπαρξης και της δημιουργίας του) μέσα από το έργο του. Ακούμε ή βλέπουμε ή διαβάζουμε το “ποίημα”, και λέμε: “αυτό είναι Kαβάφης”, “είναι Bαν Γκογκ”, “είναι Mότσαρτ”. Δεν λέμε: είναι “του” τάδε, λέμε: “είναι” ο τάδε. Η γνώση γεννιέται από τη δυναμική της “σχέσης” με το δημιουργό» (Διασκευασμένο, Χ. Γιανναράς) Με αφορμή το κείμενο, να αναφερθείτε στην παρουσία του Θεού στη δημιουργία του κόσμου και την ευθύνη του ανθρώπου απέναντι σε αυτήν. (25 Μονάδες)
ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου