Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

32.Ο Ινδουισμός (Α΄)

β) Να εξηγήσετε με συντομία πόσο σημαντική είναι στον Ινδουισμό η διδασκαλία της
μετενσάρκωσης (σαμσάρα).
(15 Μονάδες)

β) Η ανακύκληση των υπάρξεων (μετενσάρκωση) αποτελεί βασική ιδέα στον Ινδουισμό. Με
ποια διαδικασία μπορεί ο πιστός να απελευθερωθεί από μορφή ύπαρξης που ταυτίζεται με
την οδύνη;
(15 Μονάδες)
α) Ποιος ο ρόλος των βραχμάνων στη κοινωνική πραγματικότητα της Ινδίας;
(10 Μονάδες)
α) Πού οφείλεται η ονομασία της βεδικής θρησκείας και γιατί η θρησκεία αυτή
χαρακτηρίζεται πολυθεϊστική;
(10 Μονάδες)
β) Στον Ινδουισμό υπάρχει η ιδέα της παγκόσμιας τάξης (ντάρμα). Ποιο είναι το
περιεχόμενό της;
(15 Μονάδες)
α) Να περιγράψετε τους όρους «σαμσάρα» και «κάρμα».
(10 Μονάδες)

ΘΕΜΑ Β2
«Ινδουισμός ονομάζεται η πολύπτυχη θρησκευτική παράδοση των Ινδών, που περικλείει σε
μικρογραφία τους περισσότερους τύπους θρησκευτικής εμπειρίας. Ο όρος
χρησιμοποιήθηκε στους νεώτερους χρόνους από Ευρωπαίους μελετητές, για να περιλάβει
την απίθανη ποικιλία θρησκευτικών μορφωμάτων, που αναπτύχθηκε στη διαδρομή των
αιώνων στην Ινδική χερσόνησο. Οι ίδιοι οι Ινδοί ονομάζουν τη θρησκεία τους “σαντάνα
ντάρμα” δηλαδή αιώνιο νόμο ή αιώνια θρησκευτική διδασκαλία. … Οι Ινδοί θεωρούν τη
θρησκεία τους αιώνια και πιστεύουν ότι οι ρίζες της βυθίζονται στην αρχή του κόσμου. Ο
Ινδουισμός είναι το αποτέλεσμα διαδικασιών που κράτησαν χιλιάδες χρόνια και
αποτελείται από αλλεπάλληλα θρησκευτικο-πνευματικά στρώματα» (Αρχιεπίσκοπος
Αλβανίας Αναστάσιος).
Με αφετηρία το παραπάνω κείμενο να παρουσιάσετε τους λόγους που καθιστούν δύσκολο
τον ορισμό του Ινδουισμού.
 (25 Μονάδες)
«Ο Νεχρού Παντίτ, άλλοτε πρωθυπουργός της Ινδίας περιέγραψε τον Ινδουισμό ως εξής: Ο
Ινδουισμός σαν πίστη είναι αόριστος, άμορφος, πολύπλευρος: όλα τα πράγματα σε όλους
τους ανθρώπους. Είναι σχεδόν αδύνατο να δώσεις τον ορισμό του ή να πεις με βεβαιότητα
αν είναι ή όχι μια θρησκεία με τη συνηθισμένη έννοια της λέξης. Στη σημερινή του μορφή,
όπως και στην παλαιότερη, περικλείει πολλές πεποιθήσεις και λατρευτικές συνήθειες, από
τις πιο υψηλές μέχρι τις πιο χαμηλές, που συχνά βρίσκονται σε αντίθεση ή
αλληλοσυγκρούονται. Στην πραγματικότητα το πνεύμα του φαίνεται να βρίσκεται μέσα στη
φράση: “να ζει κανείς και να αφήνει τους άλλους να ζουν”» (Αναστάσιος Γιαννουλάτος,
Επίσκοπος Ανδρούσης)
Στο παραπάνω κείμενο να εντοπίσετε και να σχολιάσετε τους λόγους που καθιστούν
προβληματικό έναν ενιαίο ορισμό για τον Ινδουισμό.
(25 Μονάδες)
«Η ψυχή δεν είναι άντρας ούτε γυναίκα ούτε αυτό που δεν είναι γυναίκα ούτε άντρας.
Όταν η ψυχή παίρνει τη μορφή ενός σώματος, δένεται απ’ αυτό το ίδιο το σώμα. Η ψυχή
γεννιέται και ξεδιπλώνεται σ΄ ένα σώμα με όνειρα κι επιθυμίες και την τροφή της ζωής. Και
μετά ξαναγεννιέται σε νέα σώματα, σύμφωνα με τα προγενέστερα έργα της... Η ποιότητα
της ψυχής καθορίζει το μελλοντικό της σώμα: γήινο ή αέρινο, βαρύ ή ελαφρό. Οι σκέψεις
του και οι πράξεις του μπορούν να το οδηγήσουν στην ελευθερία ή να το οδηγήσουν στη
σκλαβιά, στη ζωή μετά τη ζωή» (Ουπανισάδες, 3.γ, 3.δ)
Να παρουσιάσετε την κυρίαρχη, για τον άνθρωπο και την ύπαρξή του, διδασκαλία του
Ινδουισμού που κρύβεται στο παραπάνω απόσπασμα.
(25 Μονάδες)

α) Δώστε το περιεχόμενο των λέξεων «Μπράχμαν» και «Άτμαν» στις Ουπανισάδες.
(10 Μονάδες)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου